Europese transporteurs zijn begin januari 2021 extra voorzichtig met het aannemen van transporten van en naar het VK.
De vrees voor problemen aan de grens, als de Brexit-deal per 1 januari 2021 van kracht wordt, is groot.
Volgens evofenedex zullen ook Nederlandse bedrijven die dat kunnen de komende weken terughoudend zijn.
Europese transporteurs en logistieke bedrijven nemen waar mogelijk even geen klussen aan om goederen het Verenigd Koninkrijk in te vervoeren. Dit vanwege de mogelijke problemen die aan de grenzen ontstaan als gevolg van de Brexit.
Het Duitse softwarebedrijf Transporeon, dat realtime gegevens van meer dan 100.000 logistiek dienstverleners bijhoudt, merkt de laatste weken een “dramatische daling” van het aantal expediteurs dat ladingen naar het Verenigd Koninkrijk meeneemt. Ook niet terwijl ze daar wel contracten voor gesloten hadden.
Vertragingen bij grensovergang in Dover
De bedrijven zijn onder meer bezorgd dat ze zonder lading terug zullen moeten. Verder maken logistieke bedrijven zich zorgen over mogelijk lange rijen bij de douane. Daarbij spelen ook de eerdere problemen in het Britse Dover een rol.
De grens bij de haven van Dover was een tijd gesloten voor vrachtwagens die naar Frankrijk wilden oversteken vanwege de mutatie van het coronavirus. Vrachtwagens werden pas in Frankrijk weer toegelaten als de inzittenden negatief waren getest op corona.
In het graafschap Kent zouden door de restricties zo'n 2.800 vrachtwagens vast hebben gestaan. De vrees bestaat dat er vergelijkbare taferelen staan te gebeuren als de Britten de interne markt hebben verlaten op 1 januari.
Tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode is het verkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland in Europa doorgaans minder dan normaal. Toch was de daling van de vraag sterker dan voorzien.
Tussen Duitsland en het Verenigd Koninkrijk viel de vraag afgelopen week met 68 procent terug. Vanuit Frankrijk is de daling 71 procent. Ook Nederlandse bedrijven zijn minder happig op ritten overzees.
Volgens evofenedex zullen ook Nederlandse bedrijven die dat kunnen de komende weken vooral terughoudend zijn. In het bijzonder zal worden gekeken naar vervoerders van versproducten als bloemen en planten, die als een soort "proefkonijnen" de nieuwe werkelijkheid zullen moeten ondergaan.