Britse luchtvaartmaatschappijen vrezen de gevolgen van een Brexit. Ook KLM kan door een Brits vertrek uit de Europese Unie getroffen worden.
Twee Britse luchtvaartmaatschappijen hebben na het referendum van vorige week donderdag hun verwachtingen voor het lopende jaar bijgesteld.
Luchtvaartgroep IAG ging er tot dusver vanuit dat de operationele winst dit jaar net zo sterk zou toenemen als in 2015, mede dankzij nog lagere brandstofkosten. Op die prognose komt het moederbedrijf van British Airways, Iberia, Aer Lingus en Vueling nu terug, hoewel het nog wel een aanzienlijke winststijging voorziet.
Ook prijsvechter easyJet heeft haar verwachtingen naar beneden toe bijgesteld. De stem voor een Brexit zal de resultaten dit jaar geen goed doen, aldus het bedrijf maandag. Volgens easyJet zal de omzet per stoel, exclusief wisselkoerseffecten, in het derde kwartaal 8,6 procent lager uitvallen dan een jaar eerder. Eerder ging de onderneming nog uit van een daling met 7 procent.
De uitkomst van het Britse referendum zal volgens easyJet zorgen voor extra economische en onzekerheid waarbij ook consumenten niet goed weten waar ze aan toe zijn. Voor de tweede jaarhelft zal dit volgens easyJet een omzetdaling van minstens 4 tot 6 procent tot gevolg hebben.
Gevolgen KLM
De Brexit heeft ook gevolgen voor KLM, denkt Pablo Mendes de Leon, hoogleraar lucht- en ruimtevaartrecht aan de Universiteit Leiden. KLM vliegt naar zestien luchthavens in het Verenigd Koninkrijk. "Deze vluchten kunnen door de Britse uittreding hun legale basis verliezen en dus mogelijk komen te vervallen", aldus Mendes de Leon tegenover Upinthesky.nl.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij ziet het zelf niet zo somber in. Voorlopig worden er geen vluchten geschrapt door de Brexit. Of dat in de toekomst wel gebeurt, valt volgens KLM nog niet te zeggen omdat nog niet duidelijk is op welke manier en hoe snel de Britten uit de EU vertrekken.
Nieuw luchtvaartverdrag
Volgens de internationale branchevereniging IATA loopt het passagiersvervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk met zo'n 3 tot 5 procent tegen 2020. Dat komt met name door de verwachte daling van de economische activiteit en de daling van het pond, aldus de luchtvaartorganisatie in een rapport.
Grote vraag is of het VK toegang blijft houden tot de Europese luchtvaartmarkt middels de zogenoemde 'Open Skies'-overeenkomst. Daarmee werd in 1997 het Europese luchtverkeer vrijgegeven. Waarschijnlijk moeten het VK en de EU onderhandelen over een nieuw luchtvaartverdrag.
easyJet niet meer Brits?
Als dat lukt, heeft easyJet er alle vertrouwen in dat blijvende schade voor de luchtvaartsector kan worden vermeden. Wel heeft de Britse prijsvechter een alternatief achter de hand: vliegen onder een andere Europese licentie. Dat zou er op neerkomen dat easyJet niet meer Brits is.
Vliegmaatschappij IAG ziet op de lange termijn geen noemenswaardige gevolgen voor bijvoorbeeld de winstgevendheid of concurrentiekracht, als er een nieuw luchtvaartverdrag komt tussen de Britten en de EU.
De Europese luchthavenorganisatie ACI Europe riep op de Europese luchtvaartmarkt bijeen te houden. Dat is van belang om te garanderen dat reizigers keuze houden uit zoveel mogelijk bestemmingen, tegen gunstige ticketprijzen. "Wij kunnen het ons simpelweg niet veroorloven een stap achterwaarts te doen met wat de ruggengraat van onze economieën is geworden", zei directeur Olivier Jankovec.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl