Tegenstanders van de Brexit waarschuwen voor het oplopen van de werkloosheid als de Britten inderdaad vertrekken uit de Europese Unie. De eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar. En niet alleen in het Verenigd Koninkrijk zelf.
Volgens The Guardian blijkt uit onderzoek onder 65 reisspecialisten dat een derde van de Britse seizoensbanen in skigebieden en zomervakantie-oorden inmiddels is verdwenen. Waarschuwde de industrie vorig jaar nog dat 25.000 banen op de tocht zouden komen bij een Brexit, dit jaar zijn er al 1.700 daadwerkelijk verdwenen.
Met Brexit is het gedaan met de zogenaamde ‘gedetacheerde werknemer’-regels, die burgers van EU-lidstaten in staat stellen om tot twee jaar in een andere lidstaat te werken, maar belasting in het land van herkomst blijven betalen. Gespecialiseerde vakantie-exploitanten en aanverwante bedrijven vrezen daardoor na de Brexit geen Brits personeel op tijdelijke contracten meer aan te kunnen nemen en staken hun werkzaamheden.
Volgens mede-oprichter Charles Owen van het Britse Seasonal Business in Travel (SBIT), dat opdracht gaf voor het onderzoek, zijn eigenaars van resorts “doodsbang” voor een Brexit. De Britse schatkist loopt naar schatting zo’n 16 miljard pond mis (omgerekend 19 miljard euro), waarvan 1 miljard pond aan directe inkomstenbelasting (omgerekend 1,3 miljard euro).
Uit recente EU-gegevens blijkt dat 49.496 Britse onderdanen “gedetacheerde werknemers” zijn met een A1-belastingcertificaat waarin hun bijdragen in hun thuisland worden geregistreerd. Die kunnen bij een Brexit mogelijk hun koffers pakken.
Maar Britse skileraren zijn niet de enige slachtoffers van Brexit. Veel Britten die in de EU in de IT-sector werken, doen dat op dergelijke detacheringscontracten. Ook de Britse auto-industrie zal een enorme dreun moeten incasseren. In het slechtste geval zal de Britse autoproductie als gevolg van de gestegen importtarieven tegen 2024 met meer dan de helft gedaald zijn, zo becijferde de Britse handelsorganisatie voor autoproducenten en -handelaren SMMT.
Als de Britten volgens de regels van Wereldhandelsorganisatie WTO met de EU moeten gaan handelen, dan kan de jaarlijkse Britse autoproductie van 2,5 miljoen naar 1 miljoen bijgesteld worden.