Met grote onzekerheid over de aanvoer van Libische olie, neemt Spanje alvast
maatregelen.
Vanaf 7 maart gaat de maximum snelheid in Spanje voor onbepaalde tijd omlaag
naar 110 kilometer per uur, zo meldde onder mee dagblad El
Pais afgelopen weekend.
De snelheidsbeperking maakt onderdeel uit van een pakket energiebesparingen,
waarmee de Spaanse regering het benzineverbruik met 15 procent hoopt te
reduceren en dat van diesel met 11 procent.
Geen schaarste
Ook in Nederland is de crisis in het Midden-Oosten en Noord-Afrika zichtbaar
aan de pomp, waar benzineprijzen recordniveau’s naderen. Maar directe
brandstofschaarste is er nog niet.
De crisis is volgens het ministerie van Economische Zaken nog lang niet
ernstig genoeg om maatregelen te nemen, stelt een woordvoerde tegenover Het
Financieele Dagblad.
90 km per uur?
Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne is een
maximumsnelheid van 90 kilometer per uur motorisch het beste, omdat je dan
in z'n vijf 9 procent zuiniger kunt rijden. Dat zou een besparing van het
totale olieverbruik van twee procent kunnen opleveren, meldt het FD.
Uit simulaties van energie-agentschap IEA blijkt dat een rijverbod van één op
de tien dagen het grootste effect zou hebben in Europa, met een afname van
het totale olieverbruik van drie procent.
Het IEA gaat namens de Oeso-landen over de strategische olie-voorraden. Die
vormen een buffer voordat er echt olieschaarste ontstaat. Als de
olie-aanvoer uit het Midden-Oosten helemaal stil valt is er voor 90 dagen
voorraad. Bij beperkte uitval kan de buffer een stuk langer worden opgerekt.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl