Het pruttelende motortje achterin de Volkswagen Kever heeft zo zijn charme, maar behalve dat het milieu eronder lijdt, kom je niet vlot mee met het verkeer. Het Amerikaanse Zelectric Motors heeft een oplossing: het verbouwt oude Kevers tot hypermoderne elektrische auto’s.
De VW Kever is niet alleen in Europa, maar ook in Amerika een icoon. Ook daar zijn er veel liefhebbers van het in de jaren dertig door Ferdinand Porsche ontworpen autootje.
Leuk zo’n oude Volkswagen, maar milieutechnisch kan hij beter niet de weg op. En zo’n oude auto vergt ook erg veel onderhoudt. Die problemen verdwijnen als de auto wordt omgebouwd tot een elektrisch voertuig.
In 2012 bouwde de 52-jarige Keverliefhebber David Bernardo’s, voorheen actief als vormgever bij diverse softwarebedrijven, zijn eerste elektrische VW Kever, schrijft The Wall Street Journal donderdag.
Overigens bouwde Bernardo de Kever niet zozeer om vanwege het milieu, maar omdat de Kever eenmaal voorzien van een elektromotor erg leuk is om in te rijden, zo zegt hij in zijn bedrijfsfilmpje (zie onder). “Hij heeft twee keer zoveel pk’s als het origineel, waardoor je als je de snelweg op wil rijden, niet hoeft te wachten op het ‘grote gat’.”
Bernando richtte meteen ook een apart bedrijf voor waarmee hij Kever ombouwt: Zelectric. De Kevertjes van Zelectric blijken ondanks de forse prijs van 60.000 dollar gewild.
Carrosserie blijft intact
Wat verandert Zelectriv aan de Kever? Nou in elk geval niet het uiterlijk en zelfs het interieur wordt zoveel mogelijk intact geladen, zodat de auto indien gewenst zelfs weer kan worden omgebouwd in een benzineauto.
Toch verandert er onderhuids wel veel. Bernardo plaatst twee lithium-ion batterijen, een voor en eentje onder achterbank, plaatst led-lampjes in de iconische koplampunits en schijfremmen. Net als andere elektrische auto's betekent het feit dat hij elektrisch wordt aangedreven, dat de auto veel sneller van zijn plaats komt dan het origineel.
De e-Kever heeft natuurlijk wel de nadelen van een elektrisch aangedreven auto. De actieradius is 130 tot maximaal 160 kilometer. Daarna moet hij weer aan de stekker.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl