Het Belgische postbedrijf Bpost wil zijn Nederlandse branchegenoot PostNL overnemen. Het heeft zondagavond een “vriendelijk voorstel” gedaan om met elkaar te gaan praten. Concreet wil Bpost circa 2,5 miljard euro neerleggen.
“We bestuderen het bod met onze adviseurs en zullen alle belangen van alle belanghebbenden daarbij zorgvuldig afwegen”, zei Herna Verhagen, CEO van PostNL, maandagochtend.
Hoe kunnen de bedrijven elkaar versterken? PostNL staat er financieel minder goed voor dan Bpost en kan dus zo zijn balans versterken. Aan de andere kant kan Bpost leren van de transitie die PostNL doormaakt van postbezorger naar pakketbezorger. Daarnaast zullen beiden profiteren van kostensynergieën.
De Nederlanders zouden bij een overname door de Belgen voor 2,5 miljard euro wel aan inspraak moeten inleveren: het hoofdkantoor gaat naar Brussel, bestuursvoorzitter Herna Verhagen zou plaats moeten maken voor Bpost-ceo Koen Van Gerven. Als troostprijs zou er een ‘innovatiecentrum’ in Nederland komen.
Koen Van Gerven, CEO van Bpost, lichtte maandag in een telefonische persconferentie voor analisten en journalisten de motivatie achter de voorgestelde overname toe.
1) De sector consolideert
De combinatie van de twee bedrijven berust op een "krachtige industriële en strategische logica", aldus Van Gerven. Samen opereren de twee in een Nederlands-Belgische markt van meer dan 28 miljoen potentiële klanten. Een combinatie zou goed zijn voor een ebitda (winst vóór belastingen en afschrijvingen) van 1 miljard euro - op een omzet van 6 miljard.
Wát precies het voordeel is aan grofweg twee keer zo groot zijn, werd niet verder toegelicht en er was geen vraag-antwoord mogelijk. Wel repte Van Gerven over consolidatie in de sector. "De sector consolideert. Dat zien we aan de overname van UK Mail door Deutsche Post. En er zijn meer voorbeelden. In zo'n consoliderende markt moeten wij ook onze kans pakken".
2) Samen investeren
Ook noemt Van Gerven het klassieke overname-argument: synergie. Zo zullen de partijen bepaalde kosten kunnen gaan delen, maar vallen er volgens de Belgische topman "geen gedwongen ontslagen". Een belangrijke belofte want normaal wordt er na een overname wel in het personeelsbestand gesneden.
Van Gerven had het zelfs juist over 3.500 nieuwe banen die "grosso modo over beide bedrijven wordt verdeeld" bij de afdelingen e-commerce en pakketbezorging. Daarnaast kunnen PostNL en Bpost samen gaan investeren in "IT en mobile payments".
3) Balans versterken
De combinatie draagt bij aan de kapitaalstructuur van beide partijen, denkt Van Gerven. "De kapitaalpositie van Bpost is suboptimaal met de huidige lage rente", vertelde de topman zonder hier verder op in te gaan. Waarschijnlijk doelt Van Gerven de bank- en verzekeringsdochter van het Belgische bedrijf. Die financiële tak bracht afgelopen jaar 205 miljoen euro aan omzet binnen. Wat de overname daar precies aan verbetert, kwam niet ter sprake.
Van Gerven noemde de "negatieve geconsolideerde vermogenspositie" van PostNL. Die zou positief worden na de overname. Op dit moment kampt PostNL met een negatief eigen vermogen, waardoor er geen dividend mag worden uitgekeerd aan aandeelhouders. Bpost daarentegen had eind vorig jaar een solide eigen vermogen van bijna 700 miljoen euro.
"Een overname zal leiden tot een groei van het dividend per aandeel voor zowel de aandeelhouders van Bpost als die van PostNL", aldus de topman.
Opvallend hierin is verder dat Van Gerven beloofde de pensioenverplichtingen van PostNL te waarborgen. "Als PostNL niet in staat is om aan zijn pensioenverplichtingen te voldoen, staat BPost klaar om bij te springen". PostNL moet nog ongeveer 100 miljoen storten naar het pensioenfonds van zijn werknemers zodat het pensioenfonds aan zijn verplichtingen kan voldoen.
4, Op naar pakketbezorging
Van Gerven, die spreekt van een "fusie van gelijken", meldde dat een samensmelting van de bedrijven beter een "antwoord kan geven op de terugvallende postbezorgingsinkomsten". De inkomsten in postbezorging lopen inderdaad terug. De toekomst zit voor deze bedrijven duidelijk in pakketbezorgingen vanwege de opkomst van online shoppen.
PostNL is er - veel meer dan Bpost - in geslaagd het verlies van postbezorging op te vangen met een groei aan pakketbezorging. Beurscommentator Corné van Zeijl, die het Nederlandse bedrijf "PakjesNL" noemt, zegt tegenover RTL Z dat Bpost wil leren van deze transitie.