Sinds 1 september dit jaar wordt de CO2-uitstoot van auto’s verplicht gemeten via een nieuwe testmethode.
Die nieuwe test leidt in veel gevallen tot hogere uitstootwaarden, met als gevolg een hogere aanschafbelasting en een stijgende verkoopprijs.
De BPM, de Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen, wordt namelijk berekend aan de hand van de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Op de site van de Belastingdienst is goed te zien hoe dit bedrag flink kan oplopen.
De tabel hieronder geeft een overzicht. Gaat het om een dieselmotor? Dan mag je bij de uitkomst van de tabel nog een dieseltoeslag optellen van 87,38 euro per gram CO2-uitstoot boven de 63 gram per kilometer.
(klik op de tabel voor uitvergroting)
Sinds de jaren tachtig werd de CO2-uitstoot van auto’s gemeten met de zogeheten NEDC-methode, een bijzonder theoretische aangelegenheid met een rollenbanktest die weinig met de situatie op de weg te maken heeft.
Fabrikanten konden de CO2-test gemakkelijk manipuleren, wat leidde tot het beruchte ‘dieselgate’ en de daaropvolgende miljardenboetes voor Volkswagen.
De nieuwe test, WLTP geheten, behelst een meting van meer realistische omstandigheden en moet een eind maken aan de fraude.
WLTP wordt sinds 1 september 2017 gebruikt en is sinds 1 september jongstleden verplicht voor alle nieuwe auto’s. En dat steekt: doordat de test meer realistische resultaten oplevert, zullen auto’s voortaan meestal met een hogere CO2-uitstoot in de folder komen.
Hoeveel stijgt BPM door WLTP?
Er is nog veel onduidelijk over de precieze gevolgen van de nieuwe testmethode voor de verkoopprijzen van auto’s. Zo mogen importeurs hun WLTP-resultaten voorlopig nog omrekenen naar een soort ‘NEDC 2.0’-equivalent. Er zijn nog te weinig auto’s via WLTP getest om betrouwbare uitspraken te doen.
Ook mogen auto’s die vóór 1 juni in Nederland zijn geregistreerd nog via de oude methode verkocht worden, en lijken de verschillen tussen de twee methoden groter bij kleine auto’s dan bij grote. Enfin.
We kunnen ons voorlopig beroepen op de meest recente onderzoeksresultaten van het Britse Jato Dynamics. Die partij komt uit op een gemiddelde stijging in CO2-uitstoot van zo’n 10 gram/km.
Die stijging is het grootst bij luxe sedans en middelgrote SUV’s en kleiner bij stadsauto’s en kleine SUV’s, maar voor de komende rekenvoorbeelden gaan we uit van het gemiddelde.
Ter illustratie nemen we de vijf meest verkochte personenauto’s in Nederland tijdens het eerste halfjaar van 2018.
1. Volkswagen Polo
De VW Polo was in de eerste helft van 2018 goed voor een marktaandeel van 3,4 procent. Er werden 8.569 nieuwe exemplaren geregistreerd. Volgens het brandstofverbruiksboekje van registratie-instantie RDW stoot de gemiddelde Volkswagen Polo op benzine 107 gram CO2 uit per kilometer.
De BPM op de benzineauto bedraagt met die uitstoot 3.328 euro. Tellen we er 10 gram/km bij op, dan komen we op 4.718 euro; een verschil van 1.390 euro.
RDW noemt ook een zuinige dieselvariant met een uitstoot van 90 gram per kilometer. Die komt bij 10 gram extra in een duurdere BPM-categorie terecht en gaat van 3.932 euro naar 5.588 euro, een stijging van 1.656 euro.
2. Ford Fiesta
De een-na-populairste auto dit jaar is de Ford Fiesta, met 6.220 registraties en een marktaandeel van 2,5 procent. De CO2-uitstoot volgens RDW: gemiddeld 106 gram per kilometer bij de benzine-uitvoeringen en 89 gram per kilometer voor de dieselvariant.
Met de plus van 10 gram per kilometer stijgt de BPM op de gemiddelde benzineauto van 3.189 euro naar 4.579 euro. De BPM op de dieselwagen gaat dan van 3.782 euro naar 5.362 euro. Extra belastingen dus van 1.390 en 1.580 euro.
3. Renault Clio
De Renault Clio dan. Ook een marktaandeel van 2,5 procent, maar iets minder nieuwe registraties van de Ford Fiesta (6.215).
Volgens het brandstofverbruiksboekje stoot de gemiddelde Clio op benzine – en dan nemen we de Clio Estate erbij – 115 gram CO2 per kilometer uit. De gemiddelde dieselauto komt tot 88 gram per kilometer.
In de nieuwe situatie zien we dan de BPM op de benzineauto stijgen van 4.440 euro naar 5.830 euro. Ook de dieseloptie wordt 1.390 euro duurder: van 8.984 euro BPM naar 10.374 euro.
4. Opel Karl
De Opel Karl volgt niet ver achter de Ford Fiesta en de Renault Clio, met 6.058 nieuwe registraties en een marktaandeel van 2,4 procent.
Ook hier pakken we het boekje van RDW er weer bij: 100 gram per kilometer aan CO2 bij de gemiddelde benzine-uitvoering en hier geen melding van een dieselvariant.
Met 100 gram per kilometer betaal je 2.355 euro aan BPM. Maken we er 110 gram per kilometer van, dan wordt het 3.745 euro. Ook hier bij de benzinewagen in dezelfde BPM-categorie dus een toename van 1.390 euro aan BPM.
5. KIA Picanto
Met een marktaandeel van 2,4 procent en 5.973 nieuwe registraties in de eerste helft van 2018 is de KIA Picanto de vijfde populairste auto in Nederland.
Nog eenmaal de tabellen van RDW erbij: gemiddeld 105 gram per kilometer aan CO2-uitstoot voor benzine. Hoewel er wel degelijk KIA Picanto’s op diesel rondrijden, noemt het brandstofverbruiksboekje er geen.
Alleen de benzineauto dan maar: de BPM hierop gaat van 3.050 euro naar 4.440 euro, de inmiddels bekende toename van 1.390 euro.
Wachten met die nieuwe auto
Met de overstap van NEDC naar WLTP kunnen nieuwe auto’s dus zomaar dik duizend euro’s duurder worden.
Het kabinet-Rutte III heeft een nieuwe BPM-tabel beloofd die ervoor moet zorgen dat consumenten niet méér gaan betalen door de nieuwe testresultaten, maar die tabel laat zeker nog tot volgend jaar op zich wachten.
Het is misschien niet onverstandig om de aanschaf van een nieuwe auto tot die tijd uit te stellen, of een auto te kopen uit de bestaande voorraden die nog onder de oude regels verkocht mogen worden.
Meld je je nu voor een gloednieuwe auto die WLTP-getest is, dan loop je wel degelijk tegen onaangepaste hogere uitstootwaarden aan en betaal je dus flink meer aan BPM.