De belangenbehartiger voor de autobranche wijst er echter op dat als de dieselprijs daardoor omhooggaat, dit op Europees niveau zal gebeuren. Daardoor hebben alle lidstaten met eenzelfde stijging te maken. ,,Ongewenste grenseffecten blijven dan ook uit en wij delen de vrees die er in Duitsland bestaat, daarom ook niet”, aldus Bovag.
Duitsland vreest dat de maatregel tot hogere dieselprijzen leidt en verklaarde zich bij voorbaat tegen. Ook het Verenigd Koninkrijk is tegen.
Vervuiler betaalt
Verladersorganisatie EVO vindt op zich de door de EU voorgestelde verandering in het belasten van energie niet onredelijk. Het gaat uit van het principe dat de vervuiler betaalt. Maar diesel zou daardoor vergeleken bij benzine wel flink duurder kunnen worden. Als het wordt ingevoerd, moet een schokeffect wel worden vermeden, aldus de EVO. Dat kan bijvoorbeeld door hogere tarieven geleidelijk in te voeren. Om het vrachtvervoer te ontzien zou in de beginfase een lager tarief voor diesel voor het professionele gebruik kunnen gelden.
Volgens de Stichting Natuur en Milieu zullen de gevolgen van het Europese voorstel in Nederland maar beperkt zijn. Het gaat om minimumtarieven en Nederland zit daar al ruim boven, aldus een woordvoerder. Het geldt alleen voor sectoren die niet onder de regels voor emissiehandel vallen, zoals het transport en kleinere bedrijven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl