Jumbo Volkoren knäckebröd, het drankje Red Bull Energy Drink en Optimel Griekse stijl drinkyoghurt honing walnoot smaak zijn drie van de zeven voedingsproducten die kans maken op het Gouden Windei.

Voedselorganisatie Foodwatch kent de ‘prijs’ ieder jaar toe aan het meest ‘misleidende’ product. Vanaf vrijdag kunnen consumenten op de site van de organisatie hun stem uitbrengen. De ‘winnaar’ wordt in de laatste week van november bekendgemaakt.

Vorig jaar werden de cranberries van Albert Heijn uitgeroepen tot meest misleidende product. Volgens foodwatch bestond dit ‘superfood’ voor ruim twee derde uit suiker en nog geen een derde uit besjes.

Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.

De zeven genomineerden voor meest misleidende product van het jaar:


Healthy People blauwe bosbes en framboos

csm_1a_healthy_people_ingredienten_330a5f0a36

Foodwatch: "Dit sapje bestaat vooral uit twee vruchten. Nee, niet bosbes en framboos, maar 87 procent appel met druif. En ‘healthy’ is het sapje ook al niet. Er zitten meer suikers in dan in Coca-Cola: 5,5 klontje per glas."


Jumbo Volkoren knäckebröd

csm_2a_volkoren_ingredienten_7948e630be

Foodwatch: "Jumbo noemt dit brödje gerust volkoren, terwijl nog niet de helft volkoren is! De Jumbobakkers bakken vooral jou een poets!"


Jupiler alcoholvrij

csm_3a_jupiler_alcoholvrij_alcoholpercentage_4efbfa9607

Foodwatch: "Pas op, in dit alcoholvrije biertje zit alcohol! Huh? Tja, dat is overhedenlogica. In de EU mag alcoholvrij bier best alcohol bevatten, zelfs als er 1,2% in zit."


Gedroogde kokos

csm_4a_kokos_ingredienten_bf36a2f049

Foodwatch: "Je krijgt bar weinig kokos voor je geld met dit ‘tropisch tussendoortje’ van de Aldi. Deze stukjes ‘gedroogde kokos’ zijn zeker geen superfood, maar vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes met pakweg een derde kokosschaafsel."


Red Bull Energy Drink

csm_5a_red_bull_tekst_topsporters_997e25a8de

Foodwatch: "Zo onsportief als Red Bull bestaan er maar weinig drankjes. De energiedrank wordt afgeraden voor kinderen én tijdens het sporten. Red Bull promoot desondanks zijn energiedrankje. Onder de jeugd met behulp van populaire sporters."


Optimel Griekse stijl drinkyoghurt honing walnoot smaak

csm_6a_optimel_ingredienten_acf369bd23

Foodwatch: "Optimel voegt heel slim 'stijl' en 'smaak' toe aan de naam van deze drinkyoghurt, maar de yoghurt is niet Grieks en je zult er nul procent honing of walnoot in ontdekken."


Vitamin C Drops Anti-OxiFruits

csm_antioxy_vrijstaand_460_8db040fb1e

Foodwatch: "Vitamine C is niet de enige opgeblazen belofte van dit pretentieuze snoepje. Maker YumEarth tettert over echte fruitextracten, biologisch, glutenvrij, enzovoort! Nuchter beschouwd bestaat het voor 100 procent uit suikers; een opschepperig suikerklontje dus."

LEES OOK: Superfoods zijn pure marketing, daar prikt de Keuringsdienst genadeloos doorheen