Het Nederlandse techplatform The Next Web koos afgelopen maart voor een toekomst onder de vleugels van de toonaangevende Britse zakenkrant The Financial Times. Mede-oprichter Boris Veldhuijzen van Zanten vertelt in de najaarseditie van overnameplatform Brookz over onderhandelen met Britten.
The Next Web groeide in 13 jaar uit van een congres voor 300 mensen tot een tweedaags event met 15.000 bezoekers. Aan dat jaarlijkse event werden andere verdienmodellen toegevoegd, zoals een techblog met inmiddels 10 miljoen bezoekers per maand, een startup-database en een adviestak voor scaleups.
Veldhuijzen van Zanten geeft tegenover Brookz Magazine aan dat het techplatform met behulp van The Financial Times tot een wereldwijd merk kan worden uitgebouwd. De ambities zijn hoog. The Next Web wil met zijn jaarlijkse conferentie 45.000 bezoekers trekken en het techblog moet naar 50 miljoen bezoekers per maand.
“Ik heb ook tegen het personeel gezegd dat er een nieuwe aandeelhouder is met een gouden rolodex waar wij gebruik van kunnen maken. Samen hebben we voor vier jaar een plan uitgestippeld, dat we in vrijheid mogen uitvoeren”, aldus Veldhuijzen van Zanten tegen Brookz Magazine.
Maar hoe was het eigenlijk om te onderhandelen met de Britten, in een overnametraject dat in totaal een jaar in beslag nam?
Veldhuijzen van Zanten tegen Brookz:
"De benadering van de Britten tijdens een deal is totaal anders. Als ik jou een fiets verkoop en jij vraagt mij: maar hoe oud is de binnenband? Dan denk ik als Nederlander al vrij snel dat je mij niet vertrouwt. Een Brit vraagt zelfs nog veel meer: wat voor merk binnenband is het, hoelang zit hij er al in, heb je hem weleens opgepoetst? De Nederlander denkt: ga je die fiets nou kopen of niet? Maar een Brit heeft het gevoel dat hij zijn werk niet goed doet als hij niet elk detail boven water krijgt."
Dat de deal met de FT deze grondige screening heeft overleefd, beschouwt de Nederlandse ondernemer als "een ultiem stempel van goedkeuring".