“Jury kiest Boris Lange uit 10.000+ deelnemers tot zzp’er van het jaar.”
Zo begint het persbericht dat zzp-platform Victor Mundi afgelopen zaterdag verstuurde. Filmmaker en presentator Boris Lange (27) mocht op de Dag van de zzp’er in Amersfoort de prijs in ontvangst nemen.
Maar zelf heeft hij eigenlijk niets met de term zzp’er. “Het is zo’n stempel. Ik vind het woord freelancer een fijnere associatie hebben. Zo voel ik me ook: een vrije werker, zeg maar.”
Koning Viral, dat is de bijnaam van Lange. Hij helpt bedrijven met het maken van slimme marketingcampagnes.
Het bekendst is zijn video voor IKEA, waarin hij schilderijen die te koop zijn bij het Zweedse woonwarenhuis toont aan kunstkenners. “Kent u de schilder Ike Andrews?” vraagt hij aan bezoekers van een expositie. De eerste vier letters van de verzonnen naam komen overeen met die van de winkelketen.
En natuurlijk, ze trappen er allemaal in. De video is wereldwijd meer dan 30 miljoen keer bekeken.
Tijdens zijn studie begint Lange met het maken van filmpjes voor grote bedrijven, en zo rolt hij spelenderwijs in het bestaan als zelfstandig ondernemer.
“Het is niet dat ik door iemand werd meegenomen naar de KvK", aldus Lange. "Ik ging daar samen met een van m'n beste vrienden heen om ons te registreren. Want om betaald te krijgen, moest je factureren. Ik was 18. Dat we nog superjong waren, hadden we niet zo door."
Nooit in de file
In de jaren daarna doet Lange campagnes voor grote merken als Calvin Klein, Discovery Channel en Tele2. “Ik verdien hartstikke prima, maar uiteindelijk is geld maar geld”, aldus de freelancer van het jaar. “Ik vind het het tofst als er hele dikke campagnes neer worden gezet waar iedereen van geniet.”
Lange geniet van zijn bestaan als zelfstandige. “Ik sta elke dag op een andere werkplek en plan mijn eigen agenda in. Ik sta nooit in de file om half negen tussen de rest van werkend Nederland.”
Wel heeft hij in de loop der jaren gemerkt dat de klussen soms opdrogen, vooral na de jaarwisseling. “Grote bedrijven vallen dan stil. Januari is rustig, februari begint het warm te draaien en in maart knal je. Het kan een nadeel zijn, dat je dan even niet vreselijk druk bent. Maar dat hoort erbij.”
Werken voor een groot marketingbureau wijst hij niet bij voorbaat af. Lange is meerdere keren gepolst. “Ik zeg niet meteen nee, maar dan moet het wel een bijzonder aanbod zijn en een verbetering van mijn leven.” Tot nu toe is dat aanbod er niet gekomen.
Jury is lovend
En waarom zou hij er ook op ingaan. De zaken gaan goed, getuige ook het jurycommentaar van afgelopen zaterdag.
“Boris weet hoe hij op een creatieve manier de aandacht van het grote publiek voor een merk kan winnen”, aldus juryvoorzitter René Frijters, vertrekkend oprichter van de bank Knab. “De passie en het enthousiasme waarmee hij dit doet, werkt aanstekelijk. Hij is een ondernemer met lef en groot potentieel.”
Lange is gespannen vlak voor de uitreiking. Uit meer dan tienduizend deelnemers is hij na meerdere rondes overgebleven als een van de finalisten. Zijn ouders, zus en zwager zitten naast hem. Zelfs de hond van Lange is mee.
Vijf grote foto’s staan op het scherm. Een van de hen zal over enkele ogenblikken de prijs winnen voor freelancer van het jaar. De 1500 aanwezigen in de zaal houden hun adem in.
En dan noemt de jury zijn naam.
Lange springt op, schreeuwt en balt beide vuisten. “Het is ongelooflijk bizar hoe hard mijn hart toen tekeer ging. Het publiek ging helemaal los”, zegt Lange. “Zover komen is al superleuk, maar als je ‘m wint dan is het nog honderd keer vetter.”
Zijn ouders twijfelden eerst of ze wel bij de uitreiking aanwezig zouden zijn. “Ik zei: wat nou als ik win? Achteraf zijn ze blij dat ze zijn gekomen. ’Anders hadden we nooit begrepen hoe bijzonder deze dag was’, zei mijn moeder.”