De Britse premier Boris Johnson overpeinst nieuwe mogelijkheden om de Brexit-crisis op te lossen. Een brug tussen Schotland en Noord-Ierland zou kunnen helpen. Maar hoe realistisch is dat?
De premier heeft verschillende functionarissen gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken van de bouw van een 45 kilometer lange brug over de Ierse Zee, zo meldt Channel 4 News.
Naar verluidt vroeg Johnson aan ambtenaren om te onderzoeken “waar dit geld vandaan zou kunnen komen” en wilde hij meer weten over “de risico’s rond het project”. Met dat laatste lijkt Johnson te doelen op de vele onontplofte bommen uit de Tweede Wereldoorlog die op de bodem van de Ierse Zee liggen.
Johnson opperde het idee van een brug tussen Schotland en Noord-Ierland al eerder in 2018, toen hij minister van Buitenlandse Zaken was. Zijn voorstel werd destijds door een expert weggehoond als een “hersenloos geluid” waar “geen aannemer of regering met enig gezond verstand” zijn fiat aan geeft.
Brug tussen Schotland en Noord-Ierland
In de Sunday Times verscheen afgelopen jaar een ingezonden stuk van James Duncan, een gepensioneerde ingenieur uit Edinburgh. “Ik weet dat dit net zo haalbaar is als een brug naar de maan bouwen”, schreef Duncan.
De ingenieur schetste het volgende beeld: "Er zijn veel lange bruggen gebouwd, maar nooit eentje over zo'n breed, diep en stormachtig stuk water. Op een groot deel van het traject is de zee meer dan 300 meter diep. Je zou zo'n 30 pijlers van minimaal 400 meter hoogte moeten hebben om het wegdek boven het diepste gedeelte en boven de scheepvaart te dragen. In totaal zou de brug 54 pijlers nodig hebben. Pijlers van een hoogte die nergens anders ter wereld gebouwd of gehaald zijn."
De Noord-Ierse Democratische Unionistenpartij (DUP) waar Johnson's minderheidsregering op leunt, denkt dat een brug dé oplossing voor de impasse rond de Brexit kan zijn, doordat een brug de noodzaak van een zeegrens tussen de twee delen van het Verenigd Koninkrijk wegneemt.
Lees hier meer over de problemen rond grens tussen Ierland, Noord-Ierland en de rest van Groot-Brittannië die een oplossing voor de Brexit lastig maken.
Woordvoerder Sammy Wilson van de DUP zei eerder dat een verbinding "economisch een reusachtig positieve impact" zou hebben.
Een regeringswoordvoerder zei tegen Channel 4: "De regering laat regelmatig haalbaarheidsstudies uitvoeren voor projecten. Deze premier maakt geen geheim van zijn steun aan infrastructurele projecten die mensen met elkaar verbinden en in het bijzonder die de Unie versterken."
Gedurende zijn politieke carrière speelde Johnson al verschillende keren met het idee van ambitieuze bruggen. Toen hij burgemeester van Londen was, steunde hij een campagne voor de bouw van een "Garden Bridge" over de Thames.
Het project werd geplaagd door problemen en werd uiteindelijk geschrapt door zijn opvolger Sadiq Khan. Overigens niet nadat het de belastingbetaler al 43 miljoen pond had gekost - dat is omgerekend 48 miljoen euro.