Booking.com, dat uitgroeide tot één van de grootste online aanbieders van hotelovernachtingen ter wereld, gaat uitbreiden. Klanten kunnen er nu ook een excursie, diner of attractie boeken, en zo een complete reis samenstellen.

Dat zegt de Nederlandse topvrouw van Booking.com Gillian Tans (47) in een interview met het Financieele Dagblad.

Volgens Tans is het moment daar voor Booking.com om het aanbod te verbreden, mede vanwege het toenemende smartphonegebruik. “Mensen krijgen veel meer vertrouwen in smartphonetechnologie waardoor ze veel meer lastminute boeken en ook via de app gaan reizen.”

Concurrentie van Airbnb en vliegtuigmaatschappijen

Tegelijkertijd neemt ook de concurrentie toe. Airbnb, groot geworden met particulieren die er hun woning verhuren, biedt op die manier ook ‘ervaringen’ aan als etentjes en excursies.

Op de websites van vliegtuigmaatschappijen als KLM en Ryanair zijn ondertussen complete reizen te boeken met een vlucht, hotel en huurauto.

Booking.com is van oorsprong een Nederlands bedrijf. Het werd in 1996 opgericht en in 2005 voor 135 miljoen dollar verkocht aan het Amerikaanse Priceline. Achteraf betreurde mede-oprichter Kees Koolen die beslissing: "Booking had kunnen worden voor de Nederlandse economie wat Philips vroeger was", zei hij in 2017 tegen NRC Handelsblad.

Het bedrijf geldt als een van de grootste Nederlandse techsuccessen, naast betaalbedrijf Ayden en chipmaker ASML.

Inmiddels is het de parel binnen Priceline Group, dat zich om die reden heeft omgedoopt tot Booking Holding. De beurswaarde van de groep bedraagt meer dan 100 miljard euro. De activiteiten van Booking.com worden aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam.

LEES OOK: Dit houdt Mabel van Oranje over aan haar slimme investering in Adyen: 120 tot 131 miljoen euro