- Booking.com heeft honderden miljoenen euro’s boete gekregen in Spanje.
- Volgens de Spaanse toezichthouder is er sprake van oneerlijke concurrentie.
- Booking.com heeft aangekondigd in beroep te gaan.
- Lees ook: Spanje gaat Booking.com boete opleggen van bijna €500 miljoen wegens misbruik marktmacht,
Booking.com heeft van de Spaanse concurrentiewaakhond een boete van 413 miljoen euro gekregen, werd dinsdag bekend. Eerder dit jaar kondigde toezichthouder CNMC al aan dat er een boete van honderden miljoenen aan zat te komen voor misbruik van zijn grote dominantie in de markt.
De Spaanse toezichthouder deed al langer onderzoek naar Booking.com omdat er een vermoeden was van oneerlijke praktijken richting sommige hotels en reisorganisaties in het land. CNMC concludeert dat de boekingssite gedurende de afgelopen vijf jaar misbruik maakte van zijn dominante positie. “Deze praktijken hebben invloed gehad op hotels in Spanje en andere onlinereisbureaus die concurreren met het platform”, stelt de toezichthouder in een verklaring. Volgens een woordvoerster gaat het om de grootste boete ooit die is opgelegd door CNMC.
Booking.com zei eerder zich tegen de straf te gaan verzetten. “We zijn van plan om in beroep te gaan tegen deze ongekende beslissing in Spanje, als deze definitief wordt”, zei een woordvoerder in februari. De boete valt lager uit dan de 490 miljoen euro boete die CNMC eerder had aangekondigd. “We zijn teleurgesteld over het ontwerpbesluit van de CNMC en zijn het zeer oneens met de bevindingen”, laat een woordvoerder van Booking.com destijds weten.
Volgens de Spaanse waakhond ligt het marktaandeel van Booking.com in Spanje, na Frankrijk het meest bezochte land ter wereld, tussen de 70 procent en 90 procent. In Europa heeft het platform een marktaandeel van meer dan 60 procent.
Brussel zei eerder dat strengere regelgeving voor Booking.com zou betekenen dat vakantiegangers "meer keuze zouden krijgen" en hotels "meer zakelijke mogelijkheden zouden hebben". De mededingingsautoriteit in Hongarije legde Booking.com eerder deze maand een tweede boete op voor het niet stoppen van zijn "oneerlijke" bedrijfspraktijken, waaronder het uitoefenen van psychische druk op klanten. In 2020 kreeg het bedrijf een boete van 2,5 miljard forint (6,5 miljoen euro) opgelegd door de Hongaarse mededingingsautoriteit voor agressieve verkoopmethoden.