De groep ondernemers die met BeterBoeken een alternatief voor Booking.com willen lanceren, mikt via crowdfunding op een startbedrag van minimaal 1 miljoen euro en maximaal 2 miljoen euro.

Sinds donderdag staat de teller op een half miljoen euro.

Mede-initiatiefnemer Niels Meijssen ergert zich aan de machtspositie van platforms als Booking.com.

Een groepje Nederlandse ondernemers dat een alternatief wil bouwen voor reserveringensite Booking.com, is aardig op weg met een crowdfundingactie. Het doel is om minimaal 1 miljoen euro op te halen, en de teller staat inmiddels op ruim een half miljoen.

Het initiatief BeterBoeken mikt op maximaal 2 miljoen euro financiering via crowdfunding in deze ronde.

Het van oorsprong Nederlandse platform Booking.com is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldwijde gigant voor boekingen van hotelkamers en appartementen. Maar die machtspositie als platform heeft ook veel kritiek opgeleverd.

Dat Booking.com een paar maanden geleden noodsteun van de overheid kreeg ondanks miljardenwinsten, was de spreekwoordelijke druppel voor het groepje ondernemers achter BeterBoeken. Ze ergerden zich al langer aan de boekingssite, die klanten onder druk probeert te zetten met meldingen als ‘er is nog één kamer beschikbaar.’

Niels Meijssen van de Delftse appbouwer TodayTomorrow is een van de initiatiefnemers. In mei had hij zijn frustraties over Booking van zich af geschreven. Daar kreeg hij veel reacties op.

Machtspositie grote platforms als Booking

Meijssen gaf eerder tegenover persbureau ANP aan zich te ergeren aan de platformeconomie, waarvan Booking.com een onderdeel is. "Je ziet het ook bij maaltijdbezorgingen en taxi's. Vaak zijn er twee grote spelers die elkaar bevechten om de grootste te worden. Ze zijn veel te machtig geworden en het gaat alleen om winst. Ze draaien aan alle knoppen om er zo veel mogelijk geld uit te halen. Aanbieders zijn afhankelijk."

De investeerders van Beterboeken krijgen niet veel te zeggen. Het bedrijf houdt "missie en winst strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen."

De initiatiefnemers denken dat dit het bedrijf kan beschermen tegen "aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames". Sterker nog, Beterboeken wil op den duur helemaal van zijn aandeelhouders af. Het bedrijf wil winst gebruiken om aandelen terug te kopen en "aandeelhoudervrij" te worden.

Toch denkt Meijssen dat er genoeg mensen zijn "die geloven in de missie, die geloven dat wij de missie altijd voor ogen blijven houden, nu en in de toekomst."

Dat de hotelsector het moeilijk heeft in coronatijden, hoeft volgens Meijssen geen probleem te zijn. "Dit is de beste tijd om te lanceren. We hebben nu de tijd om een platform op te bouwen. Mensen blijven reizen. Volgend jaar of over 1,5 jaar is de markt hersteld en dan zijn wij klaar om de markt te bedienen.''

Booking.com worstelt ondertussen met de coronacrisis

Booking Holdings, het moederbedrijf van onder onder meer Booking.com, prijsvergelijkers als Kayal en Priceline, en reserveringsdienst OpenTable, heeft in het tweede kwartaal veel last gehad van de coronacrisis.

Door lockdownmaatregelen in veel landen en gesloten grenzen boekten veel minder mensen een overnachting, huurauto of vliegtickets via de diensten van het bedrijf. De omzet kelderde daardoor.

Topman Glenn Fogel zag sinds april wel verbetering optreden. In juli lag het aantal overnachtingen nog maar 35 procent onder het aantal van vorig jaar.

Vanwege de coronacrisis grijpt Booking Holdings stevig in bij Booking.com. Zo ontslaat het bedrijf een kwart van de ruim 17.000 werknemers wereldwijd. Van hen werken er ongeveer 5.500 in Amsterdam. Fogel omschreef de coronacrisis als "de grootste sociale en economische crisis van ons leven."

In een interview met Business Insider US gaf Fogel onlangs wel aan dat hij verwacht dat reizen na de de coronacrisis weer even intensief zal worden als daarvoor. “Ik denk dat mensen een natuurlijke drang hebben om te reizen”, aldus Fogel. “Het zal even duren, maar ik verzeker je dat de reisindustrie het over een paar jaar beter zal doen dan voor deze verschrikkelijke epidemie.”

LEES OOK: Deze 8 dingen past Booking.com aan op zijn site om je eerlijker te informeren over hotelprijzen en andere reserveringen