Een groep ondernemers, waaronder een Delftse appbouwer, wil beginnen aan een alternatief voor Booking.com.

Het nieuwe boekingsplatform, Beterboeken, wil de winst en de missie gescheiden houden en de macht van aandeelhouders beperken.

Via een crowdfundingcampagne is al 229.000 euro opgehaald. De minimumgrens voor Beterboeken is 1 miljoen euro.

Het van oorsprong Nederlandse platform Booking.com is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een wereldwijde gigant voor boekingen van hotelkamers en appartementen. Maar die machtspositie als platform heeft ook veel kritiek opgeleverd.

Dat Booking.com een paar maanden geleden noodsteun van de overheid kreeg ondanks miljardenwinsten, was de spreekwoordelijke druppel voor een groepje ondernemers. Ze ergerden zich al langer aan de boekingssite, die klanten onder druk probeert te zetten met meldingen als ‘er is nog één kamer beschikbaar’.

Nu willen ze de daad bij het woord voegen en een concurrent opzetten. Beterboeken heet dat project voorlopig. In de loop van volgend jaar moet het nieuwe boekingsplatform van start gaan.

Niels Meijssen van de Delftse appbouwer TodayTomorrow is een van de initiatiefnemers. In mei had hij zijn frustraties over Booking van zich af geschreven. Daar kreeg hij veel reacties op.

Vorige week gaf hij dat een vervolg met een crowdfundingscampagne, waarin hij het publiek om financiële steun vraagt. Na één week heeft Meijssen al 234.000 euro binnen.

Sommige deelnemers betalen de minimale inleg van 250 euro, maar er is ook iemand die al 80.000 euro heeft overgemaakt. Om echt van start te kunnen gaan, heeft hij minimaal 1 miljoen en maximaal 2 miljoen euro nodig. Daarvoor geeft hij zichzelf nog zeven weken.

Machtspositie grote platforms als Booking

Meijssen zegt zich te ergeren aan de platformeconomie, waarvan Booking.com een onderdeel is. "Je ziet het ook bij maaltijdbezorgingen en taxi's. Vaak zijn er twee grote spelers die elkaar bevechten om de grootste te worden. Ze zijn veel te machtig geworden en het gaat alleen om winst. Ze draaien aan alle knoppen om er zo veel mogelijk geld uit te halen. Aanbieders zijn afhankelijk."

De investeerders van Beterboeken krijgen niet veel te zeggen. Het bedrijf houdt "missie en winst strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen".

De initiatiefnemers denken dat dit het bedrijf kan beschermen tegen "aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames". Sterker nog, Beterboeken wil op den duur helemaal van zijn aandeelhouders af. Het bedrijf wil winst gebruiken om aandelen terug te kopen en "aandeelhoudervrij" te worden. Toch denkt Meijssen dat er genoeg mensen zijn "die geloven in de missie, die geloven dat wij de missie altijd voor ogen blijven houden, nu en in de toekomst".

Dat de hotelsector het moeilijk heeft in coronatijden, hoeft volgens Meijssen geen probleem te zijn. "Dit is de beste tijd om te lanceren. We hebben nu de tijd om een platform op te bouwen. Mensen blijven reizen. Volgend jaar of over 1,5 jaar is de markt hersteld en dan zijn wij klaar om de markt te bedienen.''

Booking.com worstelt ondertussen met de coronacrisis

Booking Holdings, het moederbedrijf van onder onder meer Booking.com, prijsvergelijkers als Kayal en Priceline, en reserveringsdienst OpenTable, heeft in het tweede kwartaal veel last gehad van de coronacrisis.

Door lockdownmaatregelen in veel landen en gesloten grenzen boekten veel minder mensen een overnachting, huurauto of vliegtickets via de diensten van het bedrijf. De omzet kelderde daardoor.

Het aantal boekingen van overnachtingen bij Booking, de grootste inkomstenbron, daalde in het tweede kwartaal met 87 procent op jaarbasis. De bruto-omzet ging met 91 procent nog harder omlaag en bleef steken op 2,3 miljard dollar. Daar zijn terugbetaalde annuleringen al vanaf gehaald. De impact van de coronacrisis was daarmee nog groter dan in het eerste kwartaal.

Topman Glenn Fogel zag sinds april wel verbetering optreden. In juli lag het aantal overnachtingen nog maar 35 procent onder het aantal van vorig jaar.

Booking zette in het tweede kwartaal alsnog een nettowinst van 122 miljoen dollar in de boeken. Dat was te danken aan een waardestijging van 835 miljoen dollar van aandelen die het bedrijf bezit. Vorig jaar was er een nettowinst van 979 miljoen dollar.

Vanwege de coronacrisis grijpt Booking Holdings stevig in bij Booking.com. Zo ontslaat het bedrijf een kwart van de ruim 17.000 werknemers wereldwijd. Van hen werken er ongeveer 5.500 in Amsterdam. Fogel omschreef de coronacrisis als "de grootste sociale en economische crisis van ons leven".

LEES OOK: Deze 8 dingen past Booking.com aan op zijn site om je eerlijker te informeren over hotelprijzen en andere reserveringen