De reisindustrie is zwaar getroffen door de coronapandemie.
CEO Glenn Fogel van het Amerikaanse moederbedrijf van reserveringssite Booking.com denkt dat de coronacrisis uiteindelijk zal overwaaien.
Fogel verwacht dat de reisindustrie herstelt en dat het mondiale reisverkeer uiteindelijk nog intensiever zal worden dan voor de coronacrisis.
De reisindustrie wordt door de coronacrisis zwaar getroffen. Hotels, horeca en andere toeristische accommodaties voelen de afname van het internationale reisverkeer aan den lijve.
Eén van de bedrijven die hier veel last van heeft, is reserveringssite Booking.com. Afgelopen augustus meldde Booking Holdings – het Amerikaanse moederbedrijf van onder meer Booking.com – dat het aantal boekingen in het tweede kwartaal met 91 procent was gedaald.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalde de omzet van Booking Holdings in het tweede kwartaal met 84 procent naar 630 miljoen dollar.
Deze cijfers leidden in augustus tot een wereldwijd massaontslag bij Booking.com. Ook het hoofdkantoor in Amsterdam, waar begin dit jaar 5.500 mensen werkzaam waren, wordt hierdoor getroffen.
Reizen trekt altijd weer aan, aldus Booking-topman Fogel
In een interview met Business Insider US vergelijkt CEO Glenn Fogel van Booking Holdings de huidige situatie met de crisis na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten.
“Tijdens elke crisis ben je aanvankelijk bang dat reizen nooit meer hetzelfde zal worden. Maar als je een aantal crises hebt meegemaakt, realiseer je je dat reizen altijd weer aantrekt.”
Fogel woonde ten tijde van 9/11 in Manhattan en herinnert zich dat sommige mensen beweerden nooit meer een vliegtuig te zullen pakken. “Maar het duurde niet lang voordat mensen weer begonnen te reizen”, zegt hij.
De topman van Booking Holdings heeft er vertrouwen in dat extra maatregelen ervoor kunnen zorgen dat mensen zich veiliger voelen wanneer ze reizen.
“Ik denk dat mensen een natuurlijke drang hebben om te reizen”, aldus Fogel. “Het zal even duren, maar ik verzeker je dat de reisindustrie het over een paar jaar beter zal doen dan voor deze verschrikkelijke epidemie."
Nederlandse toerisme-organisatie NBTC ziet dip tot 2024
Het Nederlands toerismebureau NBTC schat de situatie op de korte termijn relatief somber in.
Ten opzichte van afgelopen jaar verwacht NBTC in 2020 ruim 70 procent minder internationale bezoekers in Nederland. Ook gaat ruim een derde van de Nederlanders, in vergelijking met vorig jaar, minder op vakantie in eigen land.
Dit verandert waarschijnlijk zodra er een werkend vaccin is tegen het coronavirus. Maar NBTC denkt dat het een aantal jaren zal duren, voordat het toerisme terug is op de oude niveaus.
“In 2024 kunnen we naar verwachting pas spreken van herstel”, meldde algemeen directeur Jos Vranken maandag tijdens de Nationale Toerisme Top.