Hoe komen zoekresultaten op reserveringssite Booking.com tot stand? En zijn aanbiedingen met scherpe hotelprijzen ook echt aanbiedingen?
Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Door de aanpassingen is volgens de toezichthouder geen sprake meer van misleiding van consumenten.
De ACM trad in de kwestie op met Europese consumententoezichthouders.
In totaal gaat het om acht grotere aanpassingen.
- Helder aangeven hoe zoekresultaten tot stand komen
- Duidelijk maken als zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor betaald is door de eigenaar van de accommodatie
- Duidelijke en juiste informatie over beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste
- Aanbiedingen moeten ook echt aanbiedingen zijn
- Het vergelijken van prijzen niet presenteren als korting als dit geen daadwerkelijke korting is. Bijvoorbeeld door een prijs ‘door te strepen’ kan je de indruk wekken dat er een korting wordt gegeven, terwijl dit niet altijd zo is.
- Het geven van duidelijke informatie over kortingen, bijvoorbeeld door uitleg te geven over het standaardbedrag van een kamer als grondslag voor een korting
- Uitverkochte accommodaties alleen in de zoekresultaten opnemen als dit past bij de zoekcriteria van de consument
- Een duidelijk onderscheid maken tussen professionele en particuliere aanbieders
Door de aanpassingen voorkomt Booking.com misleiding van consumenten. Daarmee neemt het bedrijf zijn verantwoordelijkheid, aldus de ACM. “Wij verwachten hetzelfde van andere platforms zodat er een eerlijk speelveld is van boekingssites. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de digitale economie. Zij moeten op basis van duidelijke en eerlijke informatie online hun keus kunnen maken”, zo klinkt het.
Booking.com gaat zijn website voor heel Europa aanpassen. Het bedrijf heeft toegezegd daar op 16 juni volgend jaar klaar mee te zijn.