Restauranteigenaren zijn al tijden ontevreden over de hoge kosten en macht van reserveringssite Iens. Daarom komt de branche nu met een concurrent, BookDinners.

Maandag lanceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de website op Horecava-beurs. In totaal zijn er zo’n 2.000 restaurants aangesloten.

Iens werd in 1998 opgericht als een reviewwebsite, maar inmiddels is de website overgenomen door Tripadvisor en richt het zich op reserveringen.

Het is veruit de meestgebruikte reserveringssite van ons land, maar al jaren wordt er door restauranteigenaren geklaagd over de commissie die ze kwijt zijn aan de dienst. Afhankelijk van hun pakket betalen ze 1,50 of 2 euro per couvert, naast de prijs van het maandelijkse abonnement van 29 of 69 euro.

De nieuwe reserveringswebsite van KHN is veel goedkoper. Tot juli is hij gratis voor restaurants, daarna betalen ze 15 euro per maand. Ze hoeven hierbij geen extra commissie te betalen voor de reserveringen.

Marges bij Iens

Afgelopen november sprak Business Insider met de CEO van de Nederlandse tak, Almir Ambeskovic, over de klagende restauranteigenaren en de marges. Hij zei toen: “Als ondernemers meer reserveringen via ons binnenhalen betalen ze meer, maar als ze willen kunnen ze ook minder betalen. (Je kunt aangeven hoeveel tafels je via Iens wilt aanbieden, red.). Er is dus geen risico voor ze.”

“We worden vaak met anderen vergeleken: ‘Oh, ze gaan Booking.com achterna’. De commissie van Booking.com is 20 procent, wij hebben het hier over minder dan 5 procent. Restaurants verdienen al-tijd geld door met ons te werken en verliezen het nooit. Sommige worden gewoon bang vanwege het feit dat Iens groter en groter wordt”, aldus Ambeskovic.

Booking.com stelt zelf overigens dat de gemiddelde commissie op boekingen 15 procent is.

Geen winstoogmerk

KHN laat aan de NOS weten dat bestaande platforms als Iens goed werk hebben gedaan, en dat restaurants hebben geprofiteerd van Iens. Maar op dit moment zien ze de macht van dit soort platforms steeds groter worden en de voorwaarden verslechteren.

Naar eigen zeggen is BookDinners een antwoord op de klachten van restaurants. Zo krijgen eigenaren niet het e-mailadres van klanten van Iens, waardoor ze niet aan klantenbinding kunnen doen. KHN geeft aan geen winstoogmerk te hebben.

Ambeskovic in november: “Als we echt zo dominant zijn, dan denk ik dat de restaurantwereld blij mag zijn dat wij dominant zijn en niet iemand anders. Als je kijkt naar onze positie en hoeveel we betalen en wat restaurants ervoor terugkrijgen, dan denk ik dat we goed zijn voor de restaurantbranche.”

De horeca-brancheorganisatie denkt overigens ook na over een concurrent voor Thuisbezorgd. De bestelsite verhoogde zijn commissie op 1 januari van 12 naar 13 procent per bestelling.

Lees het hele interview met Almir Ambeskovic: ‘De restaurantwereld mag blij zijn dat wij dominant zijn en niet iemand anders’

CountryManager-TheFork-AlmirAmbeskovic2-copia-1