De inflatie is torenhoog en dat voelt bijna elke Nederlander inmiddels wel in z’n portemonnee. Want naast een hoge energierekening vergt boodschappen doen tegenwoordig ook een behoorlijke hap uit het budget. Business Insider heeft een op een rij gezet welke voedingsproducten op jaarbasis het hardst in prijs zijn gestegen.

In 2021 was er nog sprake van een redelijke inflatie van 2,7 procent, maar in 2022 gingen de prijzen in een vrij steile lijn omhoog als gevolg van het herstel van de economie na de coronapandemie en vooral de inval van Rusland in Oekraïne in februari vorig jaar.

Door de beperkte gasleveringen uit Rusland ging de energierekening omhoog en ook een product als zonnebloemolie werd duur omdat de aanvoer ervan werd belemmerd. Tegenwoordig hoef je niet gek op te kijken als je voor een liter 4 euro moet neertellen.

Volgens de meest recente cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kwam de inflatie in december uit op 9,6 procent en over heel 2022 op 10 procent. Sinds 1975 was de inflatie niet zo hoog, al valt dit cijfer wellicht uiteindelijk lager uit omdat het CBS de stijging van de energieprijzen heeft overdreven in zijn schattingen.

CBS
CBS

Dat neemt niet weg dat zo'n beetje alles ontiegelijk duur is geworden. En dat is vooral te merken na een blik op de kassabon bij het boodschappen doen. Die verraadt dat niet alleen zonnebloemolie in prijs is gestegen. Maar welke voedingsmiddelen zijn dan nog meer (fors) duurder geworden? En welke juist niet?

Business Insider dook in de onderliggende cijfers van het CBS om de voedingsproducten die het minst en het meest in prijs zijn gestegen boven tafel te krijgen.

Bekijk hieronder de top vijftien van voedselproducten waarvan de prijzen het hardst omhoog schoten en de vijftien producten waarvan de prijzen een relatief geringe stijging lieten zien.

De 15 producten die het hardst stegen

We beginnen met de vijftien hardste stijgers.

Te zien is dat eetbare oliën waaronder zonnebloemolie nog steeds met stip op nummer één staat. In een jaar tijd is de prijs van deze producten met gemiddeld ruim 60 procent gestegen.

Op redelijk grote afstand volgen zuivelproducten als boter, margarine en kaas waarvan de prijzen met meer dan 30 procent zijn gestegen. Daarnaast ging ook suiker met 34 procent omhoog.

Olijfolie, eieren, melk en rund- en kalfsvlees behoren eveneens tot de top vijftien van grote stijgers. De prijs van deze producten steeg met meer dan 20 procent.

Het gaat om gemiddelden dus laten we er wat specifieke producten uit lichten als concreet voorbeeld.

De zonnebloemolie van Albert Heijn bijvoorbeeld steeg van 1,75 euro in september 2021 naar 3,99 euro nu, zo blijkt als we de webpagina van AH door de Wayback Machine halen, die snapshots van webpagina's archiveert. Dit is een stijging van maar liefst 128 procent.

Een literpak halfvolle melk van Arla kostte in september 2021 bij Jumbo nog 1,47 euro, maar nu betaal je daar 1,97 euro voor, een stijging van 34 procent.

De 15 producten die het minst hard in prijs stegen

Door naar de vijftien voedingsproducten die het minst in prijs zijn gestegen. We hebben ze hieronder op een rij gezet.

Als je een borrel organiseert stuit je op producten die het minst in prijs zijn gestegen, zo laat de lijst zien. Gedistilleerde dranken zoals vermout en jenever en likeuren gingen in een jaar tijd met 0,4 procent omhoog.

Serveer je ook wijn, bier en gedroogd fruit en noten dan je moet je daarvoor wel iets dieper in de buidel tasten dan vorig jaar. De prijzen van deze producten gingen gemiddeld met zo'n 5 tot 6 procent omhoog.

Toch liever alcoholvrij drinken met cola, vruchtensap of thee? Hiervan stegen de prijzen met gemiddeld meer dan 10 procent.

Wederom halen we er weer wat concrete voorbeelden uit. Een literfles Coca-Cola Regular kostte in november 2021 nog 1,89 euro bij AH. Nu betaal je daar 10 cent meer voor. Daarmee is deze cola 5,3 procent duurder.

Voor 250 gram cocktailborrelnoten van AH betaalde je in oktober 2021 nog 0,99 euro, terwijl het je nu 1,39 euro kost om daarvan te kunnen knabbelen. Een forse prijsstijging 40,4 procent, dus let wel op welke nootjes je pakt.

Voorlopig lijkt het einde van de inflatie nog niet in zicht, al lopen de prognoses voor 2023 fors uiteen. Zo verwacht het Centraal Planbureau (CPB) dat de prijzen in 2023 met gemiddeld 3,5 procent stijgen terwijl de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, rekent op een plus van 8,5 procent.

Lees meer over inflatie: