Twee commissarissen van groente- en fruitbedrijf The Greenery leggen hun functie neer. Voorzitter Bert Jansen en collega-commissaris Mieke Bello keren het bedrijf per direct de rug toe.

Dat maakte The Greenery maandag bekend.

De twee verschillen volgens het bedrijf van mening met de andere leden van de raad van commissarissen over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het beleid en het toezicht daarop. Verdere uitleg wenste een woordvoerder van The Greenery niet te geven.

Het groente- en fruitbedrijf is al op zoek naar opvolgers voor de vertrekkende toezichthouders. Gerard Pronk is nu waarnemend voorzitter.

The Greenery is het grootste groente- en fruitbedrijf van Nederland. De groothandelaar heeft zijn verkopen afgelopen jaar zien teruglopen van bijna 1,3 miljard euro in 2013 naar een kleine 1,1 miljard in 2014. De omzetdaling kwam onder meer door de boycot van groente en fruit door Rusland.

Onrust bij The Greenery

Eind 2013 stapten verder enkele grote telers van The Greenery over naar een ander handelsbedrijf. Dit koste ook omzet.

The Greenery, dat in handen is van een coöperatie van telers, hield onder aan de streep 1 miljoen euro over, meldde het bedrijf afgelopen april. In 2013 leed The Greenery nog een verlies van 21 miljoen euro. Er verdwenen de afgelopen jaren 350 van de 1.645 banen.

Nu de afzetmogelijkheden in Rusland zijn weggevallen, zoekt The Greenery naar nieuwe markten, waaronder China.

Concurrentie uit België

De Belgische groente- en fruithandelaar Greenyard Foods steekt de Nederlandse marktleider The Greenery inmiddels naar de kroon. In Nederland zet Greenyard naar eigen zeggen inmiddels evenveel om als concurrent The Greenery: zo’n 1,1 miljard euro, stelde topman Hein Deprez van Greenyard afgelopen augustus tegenover Het Financieele Dagblad.

Greenyard Foods is een bedrijf dat in juni van dit jaar is ontstaan uit de fusie van Greenyard, een verwerker van diepvriesgroenten, en Univeg, een verkoper van verse groenten en fruit.

Het geheim achter de opmars van Greenyard in Nederland zit ‘m in de nauwe samenwerking met Albert Heijn. Het groente en fruit van de aangesloten telers belandt via Greenyard in de schappen van de grootste supermarktketen van Nederland.

Grote voordeel voor de kwekers is de directe lijn met de consument; ze produceren wat de klant vraagt. Daardoor wordt er minder groente en fruit verspild. De marges zijn weliswaar krap, maar de afname is gegarandeerd. Albert Heijn werkt op zijn beurt graag samen met vaste, betrouwbare telers, omdat de kwaliteit van de producten dan gewaarborgd is.

The Greenery hanteert een horizontaal model: telers zijn verenigd in een coöperatie die hun spullen tegen zo hoog mogelijke afzetprijzen proberen te slijten aan winkeliers. Met andere woorden, ze gaan de confrontatie aan met de retailers.

The Greenery ontstond eind jaren negentig uit een fusie van negen coöperatieve groenteveilingen, met als doel om de afzetprijzen — en dus de inkomsten voor telers — te stabiliseren. Aanvankelijk waren zo’n 10.000 telers aangesloten bij de tussenhandelaar, maar dat aantal is gedaald tot 700. De prijzen bleven fluctueren, waardoor een groot aantal kwekers besloot om hun heil in nieuwe verenigingen te zoeken.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl