De directie van postorderbedrijf Neckermann heeft de onderneming moedwillig laten klappen en het faillissement goed voorbereid.

Dat heeft Bart Leybaert van de Belgische vakbond BBTK donderdag gezegd tegen BNR.

,,Amper een dag na het faillissement was uitgesproken door de rechtbank van Breda, was de nieuwe website online. We weten allemaal dat een professionele website maken langer duurt dan een dag”, aldus de vakbondsman.

Neckermann failliet: duidelijke planning

Ook wijst Leybaert erop dat de goede en slechte kredieten op voorhand zijn gescheiden, goede klanten zijn overgedragen aan een dochteronderneming en de directeuren van het vorige failliet zijn blijven zitten. Neckermann werd dinsdag failliet verklaard, maar maakte enkele uren nadat het faillissement werd uitgesproken bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakt.

Daarbij behouden slechts 15 van de ruim 200 werknemers hun baan. Het overgrote deel van de banen verdwijnt bij de vestiging van het bedrijf in het Zeeuwse dorp Sint Jansteen.

De nieuwe directie van Neckermann streeft ernaar om, op basis van de in Nederland vertrouwde en bekende merknaam, met webwarenhuis Neckermann.com op termijn toe te groeien naar een top 5-positie in de Nederlandse e-commerce markt, aldus een verklaring.

Doorstart Neckermann

Het verschil met de situatie van vóór het faillissement is, dat onderdelen als call center, ICT en logistiek in het nieuwe bedrijf worden uitbesteed aan externe partners. Klanten kunnen gewoon hun bestellingen blijven doen bij de webwinkel.

Neckermann ging in Duitsland al in 2012 failliet. De activiteiten in Nederland en België bleven toen buiten het bankroet van het moederbedrijf. Die werden vorig jaar gekocht door de investeringsmaatschappij Axivate, die ook als investeerder van het 'nieuwe' Neckermann optreedt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl