Met de productie van toestellen uit de C-serie, bestaande uit de types C110 en
C130, gaat Bombardier de concurrentie aan met Boeing en Airbus. Van het
totale bedrag zal 2,6 miljard dollar aangewend worden voor onderzoek. Een
derde van dit bedrag komt voor rekening van de Canadees.

Vlak voor de start van de airshow in het Britse Farnborough maakt
Bombardier zijn nieuwe C-series bekend. De Duitse luchtvaarder Lufthansa
heeft al zijn interesse getoond door te tekenen voor de afname van zestig
toestellen, waarvan dertig toestellen als optie opgenomen zijn.

De verwachting is dat de vliegtuigen in 2013 in gebruik genomen zullen worden.

Het Amerikaanse Boeing laat weten niet bedreigd te zijn door de komst
van de nieuwe Bombardiers. Boeing verwacht geen margedruk op de verkoop van
zijn 737. Volgens een topman van het bedrijf is de 737 tot 2014 sowieso
uitverkocht. Wel houdt het bedrijf de ontwikkelingen van deze lichte
vliegtuigen in de gaten.

Andere mogelijke geinteresseerden zijn Qatar Airlines en een aantal Chinese
luchtvaarders.

Wie wel de concurrentie van de nieuwe C-serie van Bombardier gaat
voelen is Rekkof. Rekkof is een anagram van Fokker en is van plan de Fokker
70 en Fokker 100 te reanimeren. "We hebben hier een plan liggen om deze
Fokkers te produceren en verschillende partijen hebben al interesse getoond,"
aldus H. Marsman, verantwoordelijk voor de businessplannen van Rekkof.

Marsman wijst erop dat eventuele nieuwe Fokkers zullen moeten concurreren met
de soortgelijke toestellen van Bombardier.

Rekkof is een volledige dochter van Panta Holding, die eind vorig jaar de
Belgische luchtvaarder VLM Airlines verkocht aan Air France-KLM.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl