- Privé-luchtvaartbedrijf VistaJet beschikt over ’s werelds grootste chartervloot van Bombardier Global 7500-vliegtuigen.
- De Global 7500 heeft een bereik van ruim 14.000 kilometer, biedt plaats aan maximaal 19 passagiers en kost 65 miljoen euro.
- Het toestel heeft onder meer een vergaderruimte, een badkamer, een slaapkamer, verschillende leefruimten en een ‘entertainment suite’.
- Lees ook: Ultrarijken dumpen privéjets en kopen passagiersvliegtuigen – neem een kijkje in twee omgebouwde luxetoestellen van Airbus en Boeing.
Als ultrarijke koop je waarschijnlijk je eigen privéjet, maar als je iets minder rijk bent, dan kun je ook gebruikmaken van de diensten van VistaJet.
Deze luchtvaartmaatschappij heeft de Bombardier Global 7500 in de vloot speciaal om te charteren voor welvarende reizigers die lange vluchten in comfort willen doorbrengen.
Hoe die luxe er van binnen uitziet? Dat zie je hieronder.
Neem een kijkje in de Bombardier Global 7500
Neem een kijkje in de Bombardier Global 7500
-
Rijk zijn betekent in staat zijn om naar de uiteinden van de aarde te reizen in stijl, luxe en met zo weinig mogelijk stops om te tanken. En dat is precies wat de Bombardier Global 7500 biedt.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De Canadese vliegtuigbouwer Bombardier heeft met zijn vlaggenschip, de Global 7500, de titel in handen van grootste en langste speciaal gebouwde privéjet die momenteel in de lucht is.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Het is een reiservaring waarvan alleen een paar bevoorrechte rijken kunnen genieten, vooral omdat de meerderheid van de vliegtuigen die in gebruik zijn in privébezit zijn. Maar in plaats van de 65 miljoen euro kostende jet aan te schaffen, kunnen rijken hem ook boeken via VistaJet.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
VistaJet is de grootste privé-luchtvaartmaatschappij die met de Global 7500 vliegt en heeft zijn hangars gestaag gevuld met meer van deze langeafstandsvliegtuigen. Met een maximumbereik van ruim 14.000 kilometer kunnen de rijken bijna overal ter wereld naartoe vliegen met slechts één stop of minder.
Foto: VistaJet
-
“We wisten dat dit vliegtuig populair zou zijn, het is een vliegtuig dat alles verandert”, vertelt Ian Moore, de commercieel directeur van VistaJet, aan Insider.
Foto: Dominick Gravel/VistaJet
-
Neem een kijkje in een van VistaJet’s Bombardier Global 7500 privéjets.
Foto: VistaJet
-
Bombardier ontwikkelde de Global 7500 voor maximaal 19 passagiers. Maar VistaJet koos voor slechts 14 zitplaatsen, omdat er vaak geen behoefte is aan een privéjet met zoveel mogelijk zitplaatsen, zoals dat in de normale luchtvaartwereld vaak wel het geval is.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Een cabinelengte van 16,5 meter gaf VistaJet veel flexibiliteit bij het configureren van het vliegtuig. Het resultaat is een cabine met vier verschillende leefruimten, waaronder een eigen slaapkamer.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De clubsuite is de eerste leefruimte voor passagiers en bevat vier zitplaatsen. Deze configuratie is standaard op alle privéjetvliegtuigen met een grote cabine, zoals de Global 7500.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Elke stoel in de ruimte is Bombardier’s nieuwe “nuage” stoel, een nieuwe benadering van de klassieke privéjet stoel. Hij is voorzien van een uniek kantelsysteem met een diepe rugleuning, een zwevende basis en een kantelbare hoofdsteun.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Elk stoelpaar heeft ook een eigen bijzettafel, ideaal om op een laptop te werken, van een maaltijd te genieten of zelfs een potje kaarten te spelen.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
En om de omringende functies, waaronder de stoelverlichting, te bedienen, heeft Bombardier een uniek rond touch-screen bedieningspaneel ontworpen. Een passagier hoeft alleen maar met zijn hand boven het paneel te wuiven om het te laten verschijnen en te activeren.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De clubsuite biedt ook opbergruimte die ideaal is voor kleine persoonlijke spullen zoals telefoons en andere apparaten.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De stroomvoorziening op de zitplaats bestaat uit AC-stopcontacten en USB-laadpoorten.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De passagiers zullen meestal de clubsuite gebruiken tijdens het opstijgen en landen. Eenmaal in de lucht, wacht de rest van het vliegtuig.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Direct achter de clubsuite is de vergaderruimte bestaande uit zes stoelen, drie aan elke kant van een grote tafel die wordt gescheiden door het hoofdpad. De twee helften van de tafel kunnen door een blad met elkaar worden verbonden tijdens het eten of tijdens vergaderingen.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De vergaderruimte doet tevens dienst als eetzaal en is ideaal voor maaltijden en vergaderingen.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Een oven en een magnetron in de voorste kombuis van het vliegtuig stellen de stewardessen in staat tijdens de vluchten maaltijden van hoge kwaliteit te bereiden en te serveren.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Zodra de maaltijden en vergaderingen zijn afgelopen, wacht de ‘entertainment suite’ op de passagiers met een echte huiskamerervaring in de lucht.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Een bank met drie zitplaatsen staat tegenover een enorm scherm waarop films kunnen worden afgespeeld of een bewegende kaart met de locatie van het vliegtuig kan worden getoond.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Afsluitbare deuren aan elke kant van de cabine zorgen voor een echte privé-ervaring. Om het gevoel van een avond in de bioscoop te creëren, kunnen alle vensterluiken gesloten worden.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De laatste leefruimte van het vliegtuig is de privé-suite, met een slaapkamer die gewoonlijk gereserveerd is voor de vip.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
In de privé-suite is een volwaardig bed voor twee personen en een clubzetel voor één persoon. Een volwaardig bed is zeldzaam in een privéjet met een grote cabine. Alleen al de afmetingen van de Global 7500 staan dergelijke luxe toe.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Eigenaars kunnen zelfs douchne in het vliegtuig, om het gevoel van een vliegend thuis weg van huis compleet te maken.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Vooral zakenreizigers hebben baat bij de slaapkamer, omdat zij dan goed uitgerust aan land kunnen gaan om vergaderingen en andere activiteiten bij te wonen.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De ruimte wordt meestal gebruikt als een privéplek voor de vip, omdat hij is weggestopt van de belangrijkste leefruimten en slechts één zitplaats heeft.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
De suite heeft ook een groot scherm voor entertainment en een kleine boekenkast die VistaJet altijd goed gevuld houdt.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Aan de privé-suite grenst de eigen badkamer, compleet met wastafel, kast en toilet.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Alle benodigde voorzieningen en toiletartikelen zijn vooraf aanwezig, net als wanneer je eerste klas vliegt op een normale vlucht.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Het hele vliegtuig heeft een thuisgevoel, wat nodig is gezien de lange vluchten waartoe de Global 7500 in staat is. Een tijdloos interieur was ook nodig om te voorkomen dat regelmatige vliegers uitgekeken raken op het toestel.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
“We passen de cabine-ervaring voortdurend aan, zodat het nooit saai is”, zegt commercieel directeur Moore.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Volgens Moore kan elk deel van het vliegtuig tevens meerdere doelen dienen. De entertainment suite, bijvoorbeeld, kan een ontspannende omgeving zijn om een film te kijken of kan worden gebruikt voor zakelijke presentaties.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Bombardier zelf was ook aanwezig op de Dubai Airshow, om Global 7500-vliegtuigen te verkopen aan toekomstige eigenaars. VistaJet wil alleen de vluchten verkopen.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
“Als je 800 tot 900 uur per jaar vliegt, koop dan een vliegtuig”, zegt Moore. “Je hebt de flexibiliteit nodig.” Het voordeel van charteren is volgens hem het gebruiksgemak, omdat je je geen zorgen hoeft te maken over de bemanning en het onderhoud.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
VistaJet’s aanbod aan piloten stelt gebruikers ook in staat het vliegtuig voor de volledige 14.000 kilometer te benutten. Voor langeafstandsvluchten is namelijk een extra stel piloten aan boord vereist.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Het nadeel is dat de beschikbaarheid van privévliegtuigen varieert naarmate meer vermogende reizigers privévluchten boeken, een probleem dat VistaJet probeert af te dekken door zoveel mogelijk Global 7500-vliegtuigen in dienst te nemen als het kan.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
VistaJet plaatste zijn eerste Global 7500-bestelling in 2013, lang voordat de pandemie veranderde hoe mensen reizen. “We geloofden dat een wereldwijde luchtvaartmaatschappij was wat ontbrak in de privéluchtvaart”, zegt Moore.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
“We namen het risico en daar plukken we nu de vruchten van”, zegt Moore. “We zeggen ‘nee’ tegen vluchten op dit moment.” Dat terwijl het boeken van een vliegtuig met de omvang en mogelijkheden van de Global 7500 niet is weggelegd voor de gemiddelde privéjetvlieger.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
Klanten moeten minimaal vijf uur vliegtijd betalen wanneer ze de Global 7500 boeken, aangezien VistaJet boekingen voor het vliegtuig met groot bereik wil aanmoedigen. De beste prijs per uur voor het vliegtuig is voor vliegers die meer dan zeven uur boeken.
Foto: Thomas Pallini/Insider
-
VistaJet’s gemiddelde duur voor Global 7500-vluchten ligt momenteel tussen 8 en 10 uur, maar zodra meer landen in de wereld opengaan, met name in Azië, zijn de mogelijkheden voor het toestel eindeloos.
Foto: Thomas Pallini/Insider