• Webwinkel bol.com gaat pakketjes slimmer inpakken met behulp van een speciale inpakmachine.
  • Daarmee hoopt de webwinkel kleinere pakketten te verzenden en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.
  • In 2025 wil bol.com klimaatneutraal zijn en geen enkele CO2-uitstoot meer hebben.

Webwinkel bol.com gaat pakketjes slimmer inpakken met behulp van een speciale inpakmachine. Deze kan de afmetingen van verschillende artikelen tegelijkertijd scannen en vouwt hier één kartonnen doos omheen. Daarmee hoopt de webwinkel kleinere pakketten te verzenden en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Volgens bol.com is het de eerste inpakmachine in zijn soort wereldwijd die meerdere artikelen op maat in één doos kan stoppen. Voorheen werden pakketjes vaak met de hand ingepakt en werden er standaardformaten voor dozen gebruikt. Onder klanten van bol.com is al langer frustratie dat kleine artikelen vaak aankomen in veel te grote dozen.

Lees ook: Bol.com werkt systematisch aan verduurzaming: ‘Veel van onze medewerkers zijn jong, voor die bewuste generatie is het belangrijk dat hun idealen worden gedeeld’

Sinds 2015 pakt de webwinkel losse artikelen al grotendeels machinaal in. Daar heeft bol.com intussen al tien machines voor. Begin volgend jaar komen er nog eens vijf multi-inpakmachines bij. Over een paar jaar wil bol.com tien van deze machines hebben. De machine pakt ook artikelen in van verkooppartners die de logistiek hebben uitbesteed aan de webwinkel.

Bol.com ontwikkelde de machine met fabrikant CMC. Door de speciale machine kunnen er ook meer pakketjes mee in busjes, waardoor er minder ritten nodig zijn voor het bezorgen van hetzelfde aantal artikelen. Met de technologie hoopt bol.com verder te kunnen verduurzamen.

Foto: bol.com
Foto: bol.com

Op dit moment is ongeveer een vijfde van de totale CO2-uitstoot van het bedrijf afkomstig van pakketten. In 2025 wil de webwinkel klimaatneutraal zijn en geen enkele CO2-uitstoot meer hebben.

De ontwikkeling van de machine heeft enkele jaren in beslag genomen. De webwinkel doet geen uitspraken over de kosten van de ontwikkeling. Bol.com heeft de machine de afgelopen tijd al flink getest en vanaf vrijdag wordt deze officieel ingezet in het logistieke proces.