Een koffiezetapparaat? Een printer? Een pak luiers? Als je dergelijke artikelen bestelt bij webwinkel bol.com komen ze nu nog in de karakteristieke blauw-witte doos, maar later dit jaar niet meer.
Bol.com wil duurzamer gaan verzenden en zal nog dit jaar 3,5 miljoen artikelen gaan versturen zonder doos.
“Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen”, zegt directeur Logistiek Olaf van den Brink van bol.com. “Het verzenden van minstens 3,5 miljoen artikelen per jaar zonder bol.com-doos is een belangrijke stap richting klimaatneutraal winkelen bij bol.com in 2025.”
De webwinkel wil de CO2-uitstoot per pakket in 2025 hebben teruggebracht naar 0. “We weten dat we nog veel stappen moeten zetten om onze doelstellingen te realiseren, maar door het elke dag beter te doen, halen we een nog duurzamere e-commerce dichterbij”, zegt Van den Brink.
Verpakkingen maken ongeveer 20 procent uit van de totale CO2-uitstoot van bol.com.
Bij veel artikelen biedt de verpakking al bescherming genoeg en als er toch een kartonnen doos nodig is, probeert bol.com zo min mogelijk loze lucht en opvulmateriaal te gebruiken. De webwinkel introduceert ook een verzendzak van gerecycled plastic om artikelen als rugzakken, handdoeken, sokken en kleding op maat in te pakken.
Bol.com maakt naast het inpakken met de hand al langer gebruik van geavanceerde inpakmachines, die loze ruimte in pakketjes zoveel mogelijk moet voorkomen. Nu staan er in het distributiecentrum in Waalwijk zeven van dergelijke machines, maar bol.com wil de komende jaren doorgroeien naar 25 machines.
Lees meer over bol.com en andere webwinkels:
- Bol.com bevestigt status van grootste webwinkel van Nederland met nieuw omzetrecord
- Het zal Amazon een worst wezen dat het retail om zeep helpt
- Online shoppen: Nederlanders verwachten snelle levering en sturen spullen erg vaak terug
- Dit moet het nieuwe V&D doen om Wehkamp, Zalando en Bol.com te verslaan