Dat heeft de Consumentenautoriteit woensdag bekendgemaakt.

Ryanair bood volgens de Nederlandse toezichthouder op haar website
vliegtickets aan voor prijzen waarbij niet alle voorzienbare en
onvermijdbare kosten waren inbegrepen, zoals verplichte heffingen en
toeslagen.

De prijs die de consument uiteindelijk betaalde, was hierdoor in de meeste
gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk
op de website werd aangeboden.

Transparantie

“Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking
weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze”,
zegt directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit.

“Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar
bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de
consument zelf kan kiezen.”

Engelstalige klantenservice

Ryanair heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast. Zo
presenteert het bedrijf nu wel de prijzen met inbegrip van voorzienbare en
onvermijdbare toeslagen en heffingen.

Ook vermeldt Ryanair nu dat er alleen een Engelstalige klantenservice is op de
verder Nederlandstalige website.

Automatisch kopen reisverzekering

Reisbrancheorganisatie ANVR is blij dat Ryanair is aangepakt. "De ANVR heeft
in de afgelopen jaren diverse malen klachten ingediend bij de Reclame Code
Commissie, omdat alle voorzienbare en onvermijdbare, verplichte kosten in de
reissom moeten zijn inbegrepen. Ook werd bij de Consumentenautoriteit
aangedrongen op het aanpakken van deze oneerlijke handelspraktijken", zegt
ANVR-directeur Frank Oostdam.

Volgens hem is er nog meer niet in de haak bij Ryanair. "Zo is het vermijden
van het automatisch kopen van een reisverzekering op de website van deze
airline onduidelijk en weinig transparant."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl