Wij spraken de afgelopen jaren met veel Nederlandse ondernemers, CEO’s en andere succesvolle types. En vaak stelden we aan het eind van een interview nog een laatste vraag: heb je een boekentip?
Ook al zat de tijd er eigenlijk op en kregen we van de pr-manager een boze blik, iedereen wilde graag nog even vertellen welk boek hem of haar had geïnspireerd.
Het leverde het volgende lijstje van zes boeken op die je volgens bekende Nederlandse ondernemers en CEO’s absoluut wil lezen.
Maartje Frederiks, CEO van HelloFresh – ‘Delivering happiness’ van Tony Hsieh
Maartje Frederiks is al zeven jaar, sinds haar 26ste, CEO van maaltijdboxservice HelloFresh. In het kantoor gevestigd in een voormalig distributiecentrum van V&D vind je ook een kast vol inspirerende boeken die werknemers kunnen lenen.
“Delivering happiness van Tony Hsieh, de CEO van Zappos, is echt een interessant boek”, vertelt Frederiks enthousiast. “Op een hele inspirerende manier wordt met name omschreven hoe hun interne cultuur is opgebouwd. Hoe zij dat met elkaar delen en in leven houden. Het is heel mooi, maar leest ook lekker weg.”
Delivering happiness gaat over het bedrijf Zappos, een Amerikaanse online schoenen- en kledingwinkel. CEO Tony Hsieh heeft het anders aangepakt dan de gemiddelde startup: tijdens de onstuimige groei blijft hij zich volledig focussen op de cultuur van het bedrijf – delivering happiness. Alles was (en is) gericht op het geluk van de klant én medewerker.
Huub Vermeulen, CEO van Bol.com – 'Leaders eat last' van Simon Sinek
Huub Vermeulen staat sinds september 2017 aan het roer van Bol.com. Hij is al sinds 2001 werkzaam voor de grootste internetwinkel van Nederland.
Vermeulen blijkt verzot op managementboeken. En eentje springt er wat hem betreft bovenuit: Leaders eat last van Simon Sinek.
“Sinek vind ik onwijs goed, omdat hij op een aanstekelijke manier schrijft over bedrijven en management. Leaders eat last is een heel goed boek over leiderschap. Het beschrijft een managementstijl die past bij de filosofie die we bij Bol.com hebben.”
“Wij werken met multidisciplinaire teams. Niet de zuilen van de afdeling zijn leidend, maar de samenwerking tussen de disciplines. De teams hebben een zekere mate van autonomie en bepalen wat de beste oplossing is om de doelen te bereiken die we als bedrijf hebben gesteld. Zo krijg je veel energie, creativiteit en bouw je een betere organisatie. Hoe je dat managet, staat in dit boek.”
Maddie Raedts, mede-oprichter IMA – ‘Mijn autobiografie’ van Donna Karan
Maddie Raedts schopte het op 29-jarige leeftijd samen met haar compagnon Emilie Tabor al tot de prestigieuze 30 under 30-lijst van zakenblad Forbes en koppelt multinationals aan social influencers.
“Als ik één boek moet noemen wat voor mij een inspiratie is geweest dan is het de autobiografie van Donna Karan. Het is zo inspirerend om te lezen hoe zij vanuit het niets een heel imperium heeft opgebouwd. Ik vond het ook leerzaam, hoe zij met aandeelhouders omgaat, creativiteit, haar sociale leven… Ik als modeliefhebber vind het echt een aanrader.”
Donna Karan kwam via de modeacademie in de modewereld terecht en ging voor Anne Klein werken. Eigenzinnig als ze was besloot ze haar eigen modemerk DKNY te starten en bouwde het uit tot een wereldwijd bedrijf met een grote naamsbekendheid. In 2001 verkocht ze DKNY voor 650 miljoen dollar, maar bleef aan als hoofdontwerper.
Van details uit haar jeugd, haar bijna vijftig jaar in de mode-industrie, haar twee huwelijken, het moederschap tot haar eigen ontwikkeling is dit Donna Karans eigen verhaal, in haar eigen woorden.
Bas van Abel, oud-CEO van Fairphone – ‘The hard thing about hard things’ van Ben Horowitz
Bas van Abel is oprichter van de duurzame telefoonmaker Fairphone. Sinds 1 november is hij geen CEO meer. "Ik ga lekker yogaën en thee drinken", zei de 41-jarige ondernemer in oktober tegen Business Insider.
Zijn boekentip is The hard thing about hard things van Ben Horowitz, een van de oprichters van het vermaarde investeringsfonds Andreessen Horowitz. In dit boek vertelt hij open en eerlijk over hoe hij in zijn carrière heeft geleerd om beslissingen te nemen – en ook waar hij de fout in is gegaan. Een van zijn tips: kijk als je mensen aanneemt niet naar wat ze niet kunnen, maar waar ze in uitblinken.
"Ik denk dat dit boek voor een ondernemer heel fijn materiaal is om door moeilijke tijden heen te komen", aldus Van Abel, die er zelf een tijdje tussenuit was vanwege een burn-out. "Een bedrijf opbouwen is topsport. Ik heb weleens huilend in mijn bed gelegen van totale wanhoop en eenzaamheid. Ik dacht dat ik helemaal alleen was als CEO. Dit boek heeft mij daarbij enorm geholpen."
Alexander Klöpping, mede-oprichter van Blendle – ‘Pre-suasion’ van Robert Cialdini
Alexander Klöpping is inmiddels een van Nederlands bekendste startup-oprichters. De online krantenkiosk Blendle, die hij samen met Marten Blankesteijn oprichtte, opende in 2014 de deuren in Nederland en is inmiddels ook actief in Duitsland en de VS.
“Dit boek gaat helemaal over sociale psychologie. Hoe je mensen bijvoorbeeld zover krijgt dat ze een bord in hun tuin zetten voor een politieke partij”, zegt Klöpping. “Dat kun je beter voor elkaar krijgen met een vlaggetje, dat is makkelijker. Als je deze mensen zover hebt gekregen met iets kleins, zijn ze eerder geneigd ook ‘ja’ te zeggen tegen iets groters. Als je ze meteen vraagt iets groots te doen, dan gebeurt het niet.”
“Hieruit is bijvoorbeeld de 2,50 euro die we gratis weggeven aan mensen uit voortgekomen. Je geeft mensen eerst iets gratis zodat ze iets kleins kunnen doen. Op die manier creëer je een behoefte, maar het is ook een minder grote stap voor de gebruiker. Mensen van 0 naar 10 euro laten overstappen is een stuk ingewikkelder dan van 3 naar 10 euro. Er is geen boek dat ik zoveel in de praktijk breng als dit boek.”
Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive, oprichters van The Next Web – ‘The definitive book of body language’ van Allan & Barbara Pease
Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive begonnen twaalf jaar geleden The Next Web. Inmiddels is het één van de grootste techconferenties in Europa met jaarlijks 12.500 bezoekers per dag.
De Laive: “Dit boek gaat over de verschillende soorten lichaamstaal die er zijn – eigenlijk de basics van lichaamstaal – en hoe je die in meetings kan gebruiken om te zien of je lekker bezig bent of niet.
Veldhuijzen van Zanten vult aan: “Ik heb mijn kinderen ook de lessen uit het boek geleerd. Het is hilarisch als we in een restaurant zitten en ik vraag ze om ‘de kamer te lezen’. Dan zie je ineens een man met zijn voet richting een blonde serveerster wijzen en dergelijke. Als je dit eenmaal geleerd hebt, komt het zo vaak voor dat je dingen gaan opvallen.”