"We geven het ruiterlijk toe: de voorwaarden waren erg ondoorzichtig. En
het Kroonboek was gewoonweg vervelend."

Dat schrijft boekenclub ECI in een brief naar ex-leden. ECI biedt zo zijn
verontschuldigingen aan en hoopt de voormalige klanten te overtuigen dat de
service flink verbeterd is.

Sorry
"Een 100 procent ‘sorry’ is het niet", zegt Hubert de Koning,
directeur ECI Nederland. "Maar we geven er wel mee aan in het verleden
een aantal dingen niet goed te hebben aangepakt."

De boekenclub was ooit een groot succes, maar het ledental daalt sinds 1995.
Dit mede vanwege de opkomst van webwinkels, die de aanschaf van een boek
makkelijk maakten.

De terugloop van het ledental had ECI echter ook aan zichzelf te danken.
Opzeggen bleek lastig. En wie een kwartaal geen boek bestelde, kreeg een
zogeheten Kroonboek thuis, een door ECI gekozen boek.

Het nieuwe ECI
Eind 2008 verkocht
het Duitse mediaconcern Bertelsmann de boekenclub aan een Nederlandse
investeringsmaatschappij, Clearwood. Sindsdien zijn er snel veranderingen
doorgevoerd, vertelt De Koning.

"Het Kroonboek is afgeschaft. In plaats daarvan krijgen leden een
tegoedbon, om zelf iets te kiezen. Ook moesten leden vroeger elk kwartaal
een boek bestellen. Nu kunnen zij tevens in één keer vier boeken kopen en
zijn zij voor de rest van het jaar van hun verplichtingen af. Het
stilzwijgend verlengen heeft ECI al twee jaar terug afgeschaft, al weten
veel mensen dat nog altijd niet."

Onder Bertelsmann lag de nadruk meer op rendement. Nu richt ECI zich alleen
maar op de wensen van de klant, legt De Koning uit. "Zo'n Kroonboek
opsturen is vanuit een bedrijf nog wel te begrijpen. Maar klanten willen het
simpelweg niet. Dus hebben wij dat direct afgeschaft."

Op naar de 2 miljoen
Op het hoogtepunt, in 1995, had ECI 1,8 miljoen leden. Nu zijn daar in
Nederland en België samen nog 800.000 van over. De Koning: "Eerst
willen we stabilisatie. Maar er is potentieel een veel grotere markt voor
ECI. We denken dat 2 miljoen leden mogelijk is, op zijn vroegst in 2012,
maar waarschijnlijk iets later."

Verschillende kortingen
Het is een dapper streven van een club die de afgelopen jaren alleen maar is
gekrompen. Toch zullen veel Nederlanders geïnteresseerd zijn, denkt De
Koning.

"Vooral vanwege de korting die ze bij ons krijgen. Boeken zijn voor onze
leden een stuk goedkoper dan bij andere aanbieders. Dat is zelfs bij wet
geregeld. Boekenclubs mogen hun leden tot 20 procent korting geven op de
eerst vier boeken. Een boek moet dan alleen wel vier maanden uit zijn."

Veellezers kunnen nog veel meer korting krijgen. "Leden die meer dan vier
boeken afnemen, mogen wij wettelijk tot 40 procent korting geven op
verschillende populaire titels", zegt de directeur van ECI Nederland.

Nog veel vooroordelen
Om ooit de 2 miljoen leden te bereiken, moet De Koning nog wel flink aan de
bak. "Onze propositie is nu goed. Maar er bestaan veel vooroordelen,
veel onwetendheid. Het is heel belangrijk om nu iedereen te vertellen dat
ECI veranderd is."

Droom: leescommunity
Hubert de Koning heeft ook een toekomstdroom voor ECI: een leescommunity. "Nu
zijn we een boekenclub, maar uiteindelijk moeten we een leuke leesclub zijn.
Een waarbij de leden elkaar tips geven over boeken en samen titels bespreken."

Zo'n 'boeken-Hyves' zou de boekenclub van weleer weer groot kunnen maken,
denkt De Koning. "Zo groot dat mensen elkaar op verjaardagsfeestjes
trots vertellen ECI-lid te zijn en vragen: 'waarom ben jij nog geen lid?'"

Meer over ECI:

ECI
in Nederlandse handen

'Winkels
blijven de grote kracht van ECI'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl