Boeing stuurt een veiligheidsaanwijzing naar de vliegmaatschappijen die gebruikmaken van het nieuwste model 737. Aanleiding is de crash van Lion Air 610 in Indonesië afgelopen maand.
De bouwer van het toestel waarschuwt voor ‘foutieve waarden’ die kunnen optreden in het systeem dat het vluchtverloop controleert. De fout kan ertoe leiden dat er een te sterke correctie optreedt die de neus van het vliegtuig ‘agressief naar beneden duwt’. Boeing raadt piloten van de 737 MAX aan om een bestaand protocol te volgen als ze de melding krijgen.
Het bulletin komt iets meer dan een week na de crash van een 737 MAX van de Indonesische prijsvechter Lion Air. Het vliegtuig was gloednieuw. Alle 189 inzittenden kwamen om het leven, toen de Boeing een paar minuten na vertrek vanaf de luchthaven Jakarta Soekarno-Hatta in zee stortte. Waarschijnlijk maakte het toestel een duikvlucht op basis van de foutieve waarden waarvoor Boeing nu waarschuwt.
Data uit de zwarte doos van het Lion Air-vliegtuig bevestigen dat er een probleem was met de weergave van de snelheid van het toestel. Het hoofd van de luchtvaartautoriteit in Indonesië zei dat het probleem zich ook op drie eerdere vluchten had voorgedaan.
Een accurate meting van de snelheid tijdens de vlucht is cruciaal om een vliegtuig in de lucht te houden. Te langzaam vliegen kan resulteren in een zogeheten ‘stall’ waarbij de vleugels niet langer genoeg opwaartse kracht genereren om het vliegtuig in de lucht te houden. De automatische systemen in de toestellen van tegenwoordig grijpen in als ze dat punt zien naderen. Eén remedie is om de neus omlaag te brengen zodat de snelheid met behulp van de zwaartekracht weer oploopt.
Populairste vliegtuig ooit
De originele 737 is al decennia oud, maar de 737 MAX is de derde generatie van het model. De eerste vlucht van dit nieuwste type vond plaats in 2016 en tot zover heeft Boeing er meer dan 200 gemaakt. Bijna 100 klanten wachten op in totaal 4.783 bestellingen.
De 737 is het populairste verkeersvliegtuig in de geschiedenis. In totaal heeft Boeing er al meer dan 10.000 gebouwd. Prijsvechters als Ryanair hebben alleen dit type toestel, maar ook KLM maakt er gebruik van. Luchtvaartkenner Geoffrey Thomas zegt tegen Business Insider dat er op elk mogelijk moment minimaal zo'n 9.000 stuks in de lucht zijn.
Lion Air bestelde bij Boeing 250 stuks van de 737 MAX. Andere grote klanten zijn de prijsvechters Southwest (VS), Flydubai (VAE) en Ryanair. In Europa zijn er nog maar weinig luchtvaartmaatschappijen die al rondvliegen met de 737 MAX. Het gaat om Norwegian, Turkish Airlines en Icelandair.