Boeing heeft al 762 bestellingen binnen voor het nieuwe vliegtuig met een
capaciteit tussen de 250 en 300 passagiers. Daarmee is het nu al de
succesvolste launch van de vliegtuigbouwer. Eén probleem: hij is nog niet
af.

De 787 Dreamliner vervangt de 767 moet vervangen en zal concurreren met
de Airbus 330 en de toekomstige Airbus 350.

De trots van Boeing is kleiner dan de trots van de concurrent, de superjumbo
A380. Dat is opzettelijk, want Boeing gelooft dat passagiers in de toekomst
ook over langere afstanden van A naar B vliegen dan via een zogenoemde
‘hub’. Airbus gokt er juist op dat intercontintale vluchten net als nu
plaats zullen vinden tussen grote luchthavens waar vervolgens wordt
overgestapt.

Problemen met leveranciers leidden ertoe dat de leveringen van de
eerste nieuwe toestellen met zes maanden zijn uitgesteld tot het najaar van
2008. Mike Blair, verantwoordelijk voor het nieuwe project, is in oktober
van dit jaar van het project gehaald.

De eerste vlucht van het toestel zal nu naar verwachting in het eerste
kwartaal van 2008 plaatsvinden, denkt Blairs opvolger Pat Shanahan.

Als het Boeing lukt om de eerste 787's in de herfst afleveren, is dat
een behoorlijke prestatie. Het vliegtuig is door het gebruik van composiet
(kunstoffen) in plaats van aluminium redelijk vooruitstrevend.

Onder analisten wordt betwijfeld of Boeing in staat zal zijn de strake
tijdsplanning voor het toestel waar te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl