• De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing gaat bij de Amerikaanse rechter bekennen een schikking bij de zaak rond ongelukken met de 737 MAX-toetellen te hebben overtreden.
  • Boeing betaalt een boete van omgerekend 225 miljoen euro, volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie.
  • Boeing ligt sinds begin dit jaar opnieuw onder een vergrootglas, nadat een toestel kort na het opstijgen een deurpaneel verloor.
  • Lees ook: 5 cruciale beslissingen die de Europese vliegtuigbouwer Airbus in staat stelden om Boeing te verslaan

Boeing gaat schuld bekennen aan fraude rond een schikking die de Amerikaanse vliegtuigbouwer trof met justitie in de Verenigde Staten. De vliegtuigbouwer geeft toe de voorwaarden te hebben geschonden van de schikking rond twee dodelijke crashes met de geplaagde 737 MAX-toestellen. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie bekendgemaakt.

Boeing en justitie troffen in 2021 al een schikking rondom de twee fatale ongelukken uit 2018 en 2019. Maar het ministerie van Justitie concludeerde dat Boeing verplichtingen uit die overeenkomst heeft geschonden. Daardoor kon het bedrijf alsnog strafrechtelijk vervolgd worden voor de twee crashes, waarbij 346 mensen omkwamen.

Als het akkoord wordt goedgekeurd door een federale rechter is de vliegtuigbouwer officieel een veroordeelde misdadiger. Boeing zal ook een boete van 243,6 miljoen dollar (225 miljoen euro) betalen, aldus een functionaris van het Amerikaanse ministerie van Justitie.

De schuldbekentenis kan mogelijk in de weg staan van lucratieve overheidscontracten met onder andere het Amerikaanse ministerie van Defensie en ruimtevaartorganisatie NASA. Toch ontloopt Boeing een langdurig strafproces dat de beslissingen van het bedrijf rond de fatale vliegtuigcrashes aan het grote publiek zou onthullen.

Boeing blijft kampen met technische problemen

Boeing ligt sinds begin dit jaar opnieuw onder een vergrootglas nadat een toestel kort na het opstijgen een deurpaneel verloor. Ook zijn er mankementen geweest met zijn ruimteschip Starliner.

De dodelijke crashes vonden plaats in Ethiopië en Indonesië. Bij de crashes speelde een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol. In plaats van de toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden.

Door de technische problemen bij Boeing van de afgelopen tijd is er veel onrust geweest in de top van het bedrijf. Zo treedt topman Dave Calhoun eind dit jaar af. Ook andere topbestuurders zijn opgestapt. Toezichthouders zijn nu veel scherper op de kwaliteit bij Boeing aan het letten.

LEES OOK: Astronauten zitten vast in ruimtestation ISS door probleem met ruimtevaartuig van Boeing: verblijf gaat langer dan 8 dagen duren