Het toestel dat naar Amsterdam komt, is het zesde en laatste uit een reeks testtoestellen dat vliegt onder de naam ZA006. Om de benodigde papieren te krijgen, moeten nieuwe vliegtuigen een testprogramma volgen. Met die papieren op zak, kan het toestel commercieel gebruikt worden. Dat had in het geval van de 787 jaren geleden al gebeurd moeten zijn, maar het toestel werd achtervolgd door pech in de productie- en testfase.

De nieuweling van Boeing verbruikt onder andere door de toepassing van lichtgewicht materialen en een nieuw soort motoren 20 procent minder brandstof dan andere vliegtuigen van dezelfde grootte. Doordat het toestel minder brandstof gebruikt, is er minder uitstoot van schadelijke stoffen, claimt Boeing. Ook maakt het toestel minder lawaai.

Er komen drie types van de 787 op de markt. De 787-8 Dreamliner kan tussen de 210 en 250 passagiers vervoeren over afstanden van tussen de 14.200 en 15.200 kilometer. De 787-9 kan tussen de 250 en 290 reizigers kwijt over een afstand van tussen de 14.800 en 15.750 kilometer. De 787-3 Dreamliner is de grootste van de drie met een capaciteit van tussen de 290 en 330 passagiers, maar die is bedoeld voor kortere afstanden van tussen de 4.600 en 5.650 kilometer.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl