Voor grote sponsors als Boeing en Chevron wordt de inauguratie van Donald Trump behoorlijk romantisch.
Ze krijgen een speciale behandeling tijdens een “intiem diner” met vice-president Mike Pence en zijn vrouw. Daarna is er ook nog “elegante” maaltijd bij kaarslicht – een onderdeel van de inaugurele festiviteiten dat volgens de organisatoren “sensueel” is .
Dat kan allemaal als je maar tenminste 250.000 dollar hebt bijgedragen om de evenementen rond de inauguratie mogelijk te maken.
Het Presidentiële Inauguratie Comité heeft een recordbedrag van minstens 90 miljoen dollar opgehaald om de festiviteiten te kunnen betalen en de grote sponsors de mogelijkheid te geven persoonlijk kennis te maken met de nieuwe regering. Iedereen die meer dan 100.000 dollar bijdraagt krijgt zelfs een “beleidsdiscussie en diner met kabinetsleden” aangeboden.
Naast Boeing (een donatie van een miljoen dollar) en oliebedrijf Chevron (500.000 dollar) dragen ook grote bedrijven als AT&T, Verizon en Coca-Cola bij aan de gala’s, de etentjes en alle andere activiteiten rond het welkom van Trump in het Witte Huis deze vrijdag.
Presidenten van beide partijen verwelkomen al lang donaties van bedrijven voor hun inauguratie. Maar wat het dit keer anders maakt is de enorme hoeveelheid die is opgehaald, ongeveer net zoveel als voor beide inauguraties van Barack Obama in totaal. En ook het gebrek aan transparantie is nieuw.
De leden van het Trump-team die de inauguratie hebben voorbereid breken met de traditie om voor het evenement informatie te geven over de sponsoren.
Critici zeggen dat de toegang van bedrijven tot de regering voor hun specifieke belangen in strijd is met de campagneretoriek van Trump.
"Dit is heel gevaarlijk", zegt Fred Wertheimer van de stichting Democracy 21 die strijd tegen privaat geld in de politiek. "Het is eerder een manier om het moeras verder te vullen dan om het te dempen, om de woorden van de aanstaand president te gebruiken."
Boeing is grootste sponsor
Vooral de grote donatie van Boeing van een miljoen dollar is saillant, omdat de toekomst van het luchtvaartbedrijf sterk afhankelijk is van contracten met het Amerikaanse leger. Zo heeft Trump al gedreigd de bestelling voor de nieuwe Air Force One die Boeing ontwikkelt te annuleren, omdat die veel te duur zou zijn. Ook het buitenlandse beleid kan de mogelijkheden voor Boeing beperken om vliegtuigen te verkopen aan landen als Iran en China.
Boeing is building a brand new 747 Air Force One for future presidents, but costs are out of control, more than $4 billion. Cancel order!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) December 6, 2016
"Dit is niks anders dan tijd kopen met de president en kabinetsleden", zegt Craig Holman van de liberale denktank Public Citizen tegen Business Insider.
Boeing wil geen commentaar geven op de vraag of de ruime bijdrage van het bedrijf moet worden gezien als het "kopen van toegang" tot de nieuwe overheid.