De Europese vliegtuigbouwer Airbus moet zeer diep in de kosten snijden om te overleven, waarschuwt topman Guillaume Faury.
Ook de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft het zwaar in de coronacrisis.
Boeing kampte al met de productie-uitval van de 737 MAX. Daar komt de vraaguitval als gevolg van de massale beperking van het luchtverkeer nog bij.
Vliegtuigbouwer Airbus verliest aan alle kanten geld en moet snel in de kosten snijden. Die boodschap heeft topman Guillaume Faury aan zijn werknemers overgebracht in een brief die persbureau Bloomberg inzag. Plannen om de productie met 30 procent te verlagen zijn mogelijk niet voldoende om te overleven.
“We hebben nog nooit zo snel geld verloren en het voortbestaan van ons bedrijf kan daardoor in gevaar komen”, schrijft Faury. “We moeten nu snel handelen om die uitstroom te beperken, onze balans weer op orde te krijgen en uiteindelijk weer de baas over ons eigen lot te worden.”
Wat voor maatregelen Faury in gedachten heeft, liet hij in het midden. Airbus zou zijn productie verder kunnen verlagen, maar met een veelheid aan toeleveranciers is het zaak om die ook te beschermen tegen een al te grote terugval.
Airbus regelde al 15 miljard euro aan extra geld om de gevolgen van de crisis op te kunnen vangen. Ook stelde het plannen voor een extra productielijn voor de A321 uit en voert het de productie van de A220 minder snel op. Bovendien schrapte de vliegtuigbouwer een gezamenlijk project met motorenmaker Rolls-Royce voor de ontwikkeling van een hybride vliegtuig.
Maandag maakte Airbus bekend dat circa 3.200 werknemers van zijn fabriek in Wales naar huis worden gestuurd. Airbus heeft naar eigen zeggen overeenkomst bereikt met de sociale partners over het tijdelijk ontslaan van de Britse werknemers. Zij zijn volgens Airbus verzekerd van steun uit het Britse pakket maatregelen om de crisis te doorstaan.
De regeling stelt werkgevers in staat personeel te ontslaan en geldsubsidies tot 80 procent van het loon aan te vragen, met een maximum van 2500 pond per werknemer. Airbus heeft met de vakbonden afgesproken de lonen van de weggestuurde werknemers aan te vullen tot maximaal 90 procent van het brutoloon.
In Frankrijk stuurde Airbus al zo'n 3,000 werknemers tijdelijk naar huis. Daarbij waarschuwde Faury al dat verdere maatregelen mogelijk noodzakelijk zullen zijn.
Ook Boeing moet diep snijden in de kosten
Ook Boeing, de grote Amerikaanse rivaal van Airbus, heeft het zwaar. Boeing kampt al met de productie-uitval van de 737 MAX. Toestellen van dit type staan al ruim een jaar aan de grond na twee dodelijke ongelukken. Boeing mikt er nog altijd op om de toestellen nog deze zomer weer goedgekeurd te krijgen om weer te vliegen, maar de vraag is of dat gaat lukken.
Het kan nog wel twee tot drie jaar duren voordat het luchtverkeer weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis, zei Boeing-topman David Calhoun maandag tijdens een aandeelhoudersvergadering.
"Het zal jaren duren voordat we weer terug zullen keren naar de pre-crisis niveaus", aldus Calhoun. Hij stelde dat de luchtvaartindustrie dit jaar 314 miljard dollar aan inkomsten misloopt door de "ongekende" crisis
Calhoun noemde het moeilijk om in te schatten wanneer de situatie zal stabiliseren gelet op de onvoorspelbare en snel veranderende omgeving. Als het herstel al inzet, zal volgens hem de commerciële markt in de sector kleiner en de behoeften van klanten anders zijn.
Op 17 april kondigde Boeing aan de productie van verkeersvliegtuigen in zijn fabriek van Puget Sound bij Seattle geleidelijk te hervatten. De werkzaamheden in de staat Washington in het noordwesten van de Verenigde Staten werden in maart stilgelegd vanwege de coronacrisis.
De herstart van de productie bij Puget Sound zou betekenen dat circa 27.000 werknemers weer aan de slag kunnen met de bouw van bijvoorbeeld Boeing 747's en 787 Dreamliners. De productie van Dreamliners in de staat South Carolina is nog wel opgeschort.
Op 10 april meldde zakenkrant The Wall Street Journal dat Boeing overweegt vanwege de coronacrisis zo'n 16.000 banen te schrappen. Bij Boeing werken in totaal circa 160.000 mensen. Er zijn nog geen definitieve beslissingen genomen en deze worden ook niet op korte termijn verwacht.
De ontslagen vallen naar verwachting met name bij de commerciële tak van Boeing, die zich bezig houdt met de verkoop van vliegtuigen. Dat onderdeel kwam onder druk te staan vanwege de ingeklapte vraag naar vliegtuigen, na een massale uitval van vluchten vanwege de coronapandemie.
Lees meer over de luchtvaart in de coronacrisis:
- Deze kaarten laten zien hoe hard het luchtverkeer is geraakt door de coronacrisis - in Europa is het aantal vluchten met 90% gedaald.
- In mei kan de wereld te maken krijgen met een reeks faillissementen van vliegmaatschappijen - deze bedrijven vielen al om
- Coronacrisis leidt mogelijk tot uiteenvallen van fusiebedrijf Air France-KLM