- Jarenlang was de Boeing 747 het vlaggenschip van de internationale luchtvaart
- Door de coronacrisis zijn vliegtuigmaatschappijen gedwongen hun Jumbojets weg te doen
- Ze worden echter volop hergebruikt en omgebouwd tot cocktailbars en gadgets
- Lees ook: Dubbeldekkers zijn dood na de productiestop van de Airbus A380 en Boeing 747 – waarom viermotorige toestellen niet langer rendabel zijn
De Boeing 747 is een iconisch vliegtuig dat voor een revolutie in de luchtvaart zorgde door langeafstandsvluchten voor een brede groep betaalbaar te maken. De coronacrisis zorgde echter voor een versnelde efficiëntieslag en dwong veel luchtvaartmaatschappijen om hun Jumbojets versneld uit te faseren.
Toch vonden verschillende bedrijven unieke manieren om de erfenis van het vliegtuig levend te houden. Afgelopen maand opende Cotswold Airport in Engeland zijn “party plane”, een omgebouwde 747 van British Airways die voor 1.180 euro per uur te huur is.
Maar er zijn ook andere toepassingen. Aerotiques is een Engels ontwerpbedrijf dat afgedankte Boeing 747-vliegtuigen ombouwt tot nieuwe gebouwen of gebruiksproducten. Het bedrijf heeft een team van vier mensen dat verzamelobjecten maakt zoals klokken, een cocktailbar en bagagelabels.
Kijk zelf maar wat er van gepensioneerde Boeing 747-vliegtuigen wordt gemaakt:
Dit gebeurt er met afgedankte Boeing 747-vliegtuigen
Dit gebeurt er met afgedankte Boeing 747-vliegtuigen
-
De coronacrisis zorgde ervoor dat grote passagiersvliegtuigen zoals de Airbus A380 en de Boeing 747 massaal werden afgedankt.
Airbus-Lutz Borck
-
De Boeing 747 is een iconisch vliegtuig dat een revolutie in de luchtvaart teweeg bracht door langeafstandsvluchten voor grote groepen betaalbaar te maken.
Angel Di Bilio via Getty Images
-
Luchtvaartmaatschappijen konden hun tarieven verlagen door meer dan 300 passagiers in het dubbeldeksvliegtuig te vervoeren. De eerste vlucht van de Queen of the Skies was in 1970.
Bron: Insider
-/AFP via Getty Images
-
Maar de coronacrisis heeft vliegmaatschappijen gedwongen het vliegtuig uit te faseren. Onder hen: British Airways...
Jed Leicester/Shutterstock
-
…Qantas…
REUTERS/Daniel Munoz
-
…en Virgin Atlantic Airways.
Virgin Atlantic Airways
-
Toch vonden verschillende bedrijven unieke manieren om de erfenis van de Boeing 747 in ere te houden.
Delta Air Lines
-
In februari opende de luchthaven van Cotswold in Engeland zijn "party plane", een omgebouwde 747 van British Airways die 1.190 euro per uur kost om te huren.
Cotswold Airport
-
De Queen of the Skies is omgebouwd tot een evenementenruimte, compleet met dansvloer, DJ, kombuisbar en stroboscooplichten.
Cotswold Airport
-
Ook verschillende andere organisaties hebben de Jumbotjet hergebruikt, zoals Dive Bahrain's gezonken 747 voor duiktoerisme...
Dive Bahrain
-
...en het Zweedse Jumbo Stay hotel met kamers in de motoren en de stuurhut.
Edwin Remsberg / VWPics/Universal Images Group via Getty Images
-
Terwijl veel exploitanten de gepensioneerde vliegtuigen intact houden, sloeg één bedrijf een andere weg in.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
Het Engelse designbedrijf Aerotiques koopt oude 747 vliegtuigonderdelen en maakt van het metaal verzamelobjecten zoals klokken, tafels en manchetknopen.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
Volgens medeoprichter Darren Lewington is het bedrijf begonnen met de propeller van een Beechcraftvliegtuig.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
De propeller was de eerste creatie van een nu succesvol bedrijfje dat unieke 747-memorabilia verscheept naar alle uithoeken van de wereld.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
Het bedrijf heeft een team van vier mensen die elk ontwerp met de hand vervaardigen, vertelt Lewington aan Insider. Het proces omvat het uitzagen van de benodigde onderdelen, die meestal afkomstig zijn uit de achterste romp of de eerste klas.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
"We krijgen soms specifieke verzoeken," legt Lewington uit. "We hadden eens een klant die vroeg om het raam van rij 64K van een 747 waarmee ze naar New York vlogen."
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
Wandklokken behoren tot de populairste producten van Aerotiques.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
-
Het bedrijf maakt echter tientallen andere vliegtuigmemorabilia van de 747 en andere vliegtuigtypes, zoals wijnfleshouders...
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
-
...cocktailtafels...
Courtesy of Aerotiques
-
-
...en een speciale vergadertafel gemaakt van een Boeing Stearman-vliegtuig.
Bron: Aerotiques
Courtesy of Aerotiques
-
Niets gaat verloren, zegt Lewington. Dus kleine onderdelen worden verwerkt in dingen als taslabels...
Courtesy of Aerotiques
-
...manchetknopen...
Courtesy of Aerotiques
-
...armbanden...
Courtesy of Aerotiques
-
...en sleutelhangers.
Courtesy of Aerotiques
-
Lewington vertelt aan Insider dat hij de meeste voldoening haalt uit het maken van voorwerpen die een verhaal vertellen.
Courtesy of Aerotiques
-
"Het is fascinerend om de verhalen van mensen te horen over bijzondere vakanties, huwelijksreizen, laatste vluchten en eerste vluchten", zegt hij.
Courtesy of Aerotiques
-
Zo woont een echtpaar dat elkaar ontmoette op een bepaalde vlucht van British Airways nu met hun kinderen in Malta. Het bedrijf van Lewington creëerde een stuk van de exacte 747 voor de studeerkamer in hun huis.
Courtesy of Aerotiques
-
Sinds de start van de coronapandemie verviervoudigde de omzet van het bedrijf, volgens Lewington, waarbij klanten vooral via mond-tot-mondreclame kwamen aanwaaien.
Courtesy of Aerotiques
-
"Toen de pandemie uitbrak, dacht ik dat we het moeilijk zouden krijgen", vertelt hij aan Insider. "We ontdekten echter dat mensen geld oppotten omdat ze niet uit eten of op vakantie gingen. Ze gebruikten dat spaargeld om een stukje geschiedenis te kopen."
Courtesy of Aerotiques