Het had een heugelijke dag moeten worden voor Boeing: 13 maart. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant wilde eigenlijk op die datum zijn nieuwste grote widebody-vliegtuig aan de wereld presenteren. Deze opvolger van de legendarische 747 Jumbo Jet moet het nieuwe vlaggenschip worden van Boeing.
Op 13 maart richtten alle ogen zich inderdaad op Boeing. Maar niet vanwege het nieuwste vliegtuig. Drie dagen eerder stortte Ethiopian Airlines Vlucht ET302, type Boeing 737 Max 8, neer. Dat was kort na het opstijgen van Addis Ababa Bole International Airport. Hierbij kwamen alle 157 passagiers en de bemanningsleden om.
Het was het tweede vliegtuig van dit type dat – binnen een tijdsbestek van vijf maanden – onder min of meer gelijke omstandigheden verongelukte.
Op de ochtend van 13 maart hadden al meer dan vijftig luchtvaarttoezichthouders en vliegtuigmaatschappijen het luchtruim voor de Boeing 737 Max gesloten. Die avond voegde ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviation Administration) zich aan die lange lijst vanwege een presidentieel noodbevel om het vliegtuig aan de grond te houden.
Wat een dag van vreugde voor Boeing had moeten worden, werd één van de donkerste dagen in de geschiedenis van het bedrijf. Alle media-evenementen werden geschrapt en het eerste prototype van de 777X werd tijdens een besloten bijeenkomst met werknemers gepresenteerd.
Ondanks de onfortuinlijke omstandigheden rondom de presentatie van dit nieuwe vliegtuig, is het belang van de nieuwe 777X voor de toekomst van Boeing groot.
Hieronder kun je een indruk krijgen van de opvolger van de 747 Jumbo Jet:
Op 13 maart onthult Boeing het prototype van de 77X aan zijn werknemers.
De Boeing 777X komt in twee uitvoeringen: de 777-8 (prijskaartje: €363 miljoen) en de 777-9 (prijskaartje: €391 miljoen).
Het eerste prototype van de 777-9 zal zich moeten bewijzen ten opzichte van zijn voorgangers.
De 777X gaat niet alleen de originele 777 vervangen...
...maar ook Boeings iconische 747 Jumbo Jet.
De 777X wordt Boeings nieuwe vlaggenschip.
"Het grote vliegtuig van de toekomst wordt de Boeing 777-9," vertelde vice-president marketing Randy Tinseth van Boeing vorig jaar aan Business Insider tijdens de Farnborough Air Show. "Dit toestel kan 400 passagiers vervoeren en vliegt verder dan de 747 of A380".
"De voordelen van dit vliegtuig met twee motoren en twee looppaden zijn groot vergeleken met viermotorige uitvoeringen", voegde Tinseth toe. "Dit is de nieuwe realiteit in onze markt."
Met een lengte van 77 meter is de 777-9 het langste vliegtuig ter wereld.
Verdeeld over twee cabines, kan de 777-8 375 passagiers vervoeren. In de 777-9 is er ruimte voor 425 mensen.
De binnenkant van het nieuwe vlaggenschip heeft een ruimere cabine met grote ramen en een nieuw belichtingssysteem.
De 777X wordt aangedreven door twee massieve GE9X turbofan-motoren die volgens General Electric een relatief lage CO2-uitstoot hebben en bovendien de stilste motoren op de markt zijn.
De 777X is uitgerust met vleugeltips die opvouwen als het vliegtuig aan de grond staat.
Dit zorgt ervoor dat het vliegtuig in de lucht aerodynamischer is, maar ook in kleine ruimtes of krappe gates past.
Boeing verkoopt ook een privéjet versie van de 777X.
Dit is een van de opties voor het interieur van de 777X.
De 777X zal geassembleerd worden in de Boeing-fabriek in Everett, Washington.
Boeing heeft al meer dan 350 orders ontvangen sinds de nieuwe modellen officieel in de verkoop gingen in mei 2013.
De eerste 777X zal naar verwachting in 2020 opstijgen onder de vlag van Emirates.
Lees meer over Boeing:
- Garuda Indonesia annuleert miljardenorder Boeing 737 Max - vliegtuigbouwer benadrukt veiligheid in paginagrote advertenties
- Deze 12 luchtvaartmaatschappijen hebben de meeste Boeing 737 MAX-toestellen in hun vloot
- De Boeing 747 is uit de gratie: deze 5 toestellen gebruiken KLM en andere maatschappijen ter vervanging van de ‘grand old lady’ van de passagiersluchtvaart
- Dit zijn 6 problemen met de Boeing 737 Max 8 waarvan piloten eerder melding maakten