De iconische Boeing 747 vierde afgelopen januari zijn vijftigste verjaardag.
Maar het einde nadert, want steeds meer luchtvaartmaatschappijen ruilen hun Jumbojets in voor zuinigere toestellen. De coronapandemie heeft die trend versneld.
Volgens persbureau Bloomberg stopt Boeing in 2023 helemaal met de productie van de 747.
Boeing stopt in 2023 met de productie van zijn iconische 747-toestel, meldde persbureau Bloomberg vorige week. Er is steeds minder vraag naar het inmiddels ruim vijftig jaar oude model.
De Boeing 747 was de eerste viermotorige jet met twee verdiepingen voor passagiers. Hij heeft veel bijnamen, zoals Jumbojet, ‘Queen of the Skies’ en zelfs ‘Humpback’.
Boeing ontwikkelde het toestel halverwege de jaren zestig als vervolg op de populaire en eveneens viermotorige Boeing 707.
Met de destijds snel toenemende vraag naar vliegreizen bood de Boeing 747 luchtvaartmaatschappijen extra capaciteit, een groter bereik en meer ruimte voor comfort zoals lounges en bars.
De Boeing 747 maakte in 1969 zijn eerste vlucht, maar werd op 22 januari 1970 echt in gebruik genomen door Pan American World Airways.
Een duik in de geschiedenis van de Boeing 747.
Al snel nadat de Boeing 707 in de jaren zestig zijn intrede had gedaan, waren luchtvaartmaatschappijen op zoek naar nog grotere en betere vliegtuigen.
Boeing gebruikte de kennis die was opgedaan bij de aanbesteding van een widebody-vliegtuig voor het leger om een nieuw model te ontwerpen.
Bron: Boeing
Er werkten meer dan 50.000 mensen aan het project in de fabriek in Everett in de Amerikaanse staat Washington. De fabriek was zo groot dat hij zijn eigen postcode kreeg. Het team werd The Incredibles genoemd.
Bron: Boeing
Het eindresultaat van het project was de Boeing 747-100, de eerste viermotorige jet met twee verdiepingen voor passagiers.
Het publiek had nog nooit zoiets gezien.
De eerste passagiersvlucht op 22 januari 1970 van New York naar Londen luidde een nieuw tijdperk in voor de luchtvaart.
Het toestel gold als statussymbool voor luchtvaartmaatschappijen met extra mogelijkheden voor allerlei luxe.
De meeste luchtvaartmaatschappijen gebruikten het bovendek destijds voor bars, lounges en restaurants.
Het waren exclusieve plekken waar passagiers de tijd die een lange intercontinentale vlucht in beslag neemt, prettig konden doorkomen.
Het toestel stelde luchtvaartmaatschappijen in staat om meer mensen verder te vervoeren. De standaardcapaciteit van de Boeing 747 groeide naar meer dan 300 passagiers.
Het bereik van het toestel nam in de loop der jaren toe, waarbij de 747-400 zo’n 13.000 kilometer kon vliegen en New York via directe vluchten met vrijwel alle continenten kon verbinden.
Bron: Boeing
Als bewijs van de populariteit van de Jumbojet produceerde Boeing in de loop der jaren heel wat varianten op het oorspronkelijke model. Na de 747-100 kwam de 747-200…
…de 747SP…
…de 747-300…
…de 747-400…
…de 747-8i…
…en de 747-400LCF Dreamlifter.
De Boeing 747 wordt gebruikt als passagiers- en vrachtvliegtuig, en ook voor militaire doeleinden.
De 747 heeft veel van zijn concurrenten overleefd, waaronder de net zo iconische Concorde.
De Boeing 747 bleef lange tijd ongeëvenaard totdat Airbus de A380 presenteerde.
Met de opkomst van energiezuinige en tweemotorige toestellen als de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 XWB is de vraag naar viermotorige vliegtuigen als de 747 en A380 flink afgenomen. Ondanks alle moeite die Boeing heeft gestoken in de grote en veel modernere 747-8i.
Bij veel maatschappijen is de 400-variant (bijna) met pensioen. Maar een handjevol wordt vervangen door de 747-8i.
Er zijn maar drie maatschappijen die de Boeing 747-8i hebben aangeschaft voor passagiersvluchten: Korean Air…
…Lufthansa…
…en Air China.
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben de 747 inmiddels uit hun vloot genomen. United Airlines en Delta Air Lines waren de laatste twee die er nog mee vlogen.
Twee belangrijke Europese maatschappijen hebben nog geen afscheid genomen van het iconische toestel: British Airways…
…en Lufthansa.
De uitbraak van het coronavirus heeft het pensioen van de 747 versneld. Zoals bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas…
…Virgin Atlantic Airways…
…en KLM.
De bekendste Jumbojet is waarschijnlijk de Air Force One, een aangepaste Boeing 747-200 waar de president van de Verenigde Staten mee vliegt.
The 747-8i wordt het laatste model van de serie, nu Boeing in 2023 stopt met de productie van de legendarische Jumbojet.
Bron: Bloomberg