Boeing neemt stilletjes afscheid van de legendarische Boeing 747 Jumbojet, aldus persbureau Bloomberg.
De Jumbojet, die door vier motoren wordt aangedreven, heeft qua populariteit veel terrein moeten prijsgeven aan zuinigere tweemotorige modellen
De Boeing 777X is de nieuwste opvolger.
Vliegtuigfabrikant Boeing stopt met het maken van zijn toestellen van het type 747, die vanwege zijn gigantische omvang ook wel bekend stonden als Jumbojets.
Het Amerikaanse concern heeft dit niet openlijk bekendgemaakt, maar de beslissing valt tussen de regels door te lezen in formele statements. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.
Over twee jaar zou het laatste toestel van het type 747-8 van de band rollen in Seattle. Het vliegtuig maakte in 1970 zijn debuut, en baarde opzien doordat het veel meer passagiers of vracht kon vervoeren dan zijn voorgangers.
Het toestel was vooral te herkennen aan het tweede dek in het voorste gedeelte van het toestel, waarbij in de meest luxueuze uitvoeringen zelfs een wenteltrap tussen de verdiepingen zat.
Bekijk ook de video: Waarom de Boeing 747 een gigantische bult aan de voorkant heeft
De vrachtvliegtuigen van het type 747 waren bekend vanwege de neus die opengeklapt kon worden om goederen in en uit te laden.
Boeing 747 maakt plaats voor zuinigere toestellen
Op het financiële vlak was de 747 geen onverdeeld succes. De ontwikkeling van het model zorgde er bijna voor de Boeing bankroet ging. Nadat het productieniveau in 2016 sterk werd teruggeschroefd legde Boeing naar schatting 40 miljoen dollar toe op elk geproduceerd exemplaar.
In totaal zijn er 1.571 orders geplaatst voor het toestel, waarvan er nog 15 moeten worden vervuld.
Het Nederlandse KLM nam in maart al afscheid van zijn laatste Boeing 747, die eigenlijk tot in 2021 zou doorvliegen. Door de coronacrisis werd besloten het toestel eerder uit de dienstregeling te halen.
Volgens Boeing zullen er van de bijna 43.000 passagiersvliegtuigen die de komende twintig jaar gebouwd gaan worden slechts 60 een vergelijkbare omvang als de Jumbojet hebben. Dat komt neer op drie Boeing 747's of Airbus A380’s per jaar.
Kleinere en beter betaalbare tweemotorige toestellen zoals de Boeing 777 hebben de plaats van de 747 ingenomen als de werkpaarden van de luchtvaart. Logisch, prestaties en bereik evenaren die van de 747 en dat tegen een fractie van de operationele kosten.
Dit zijn de vliegtuigen die luchtvaartmaatschappijen inzetten ter vervanging van de iconische Jumbojet.