Boeing neemt stilletjes afscheid van de legendarische Boeing 747 Jumbojet, aldus persbureau Bloomberg.

De Jumbojet, die door vier motoren wordt aangedreven, heeft qua populariteit veel terrein moeten prijsgeven aan zuinigere tweemotorige modellen

De Boeing 777X is de nieuwste opvolger.

Vliegtuigfabrikant Boeing stopt met het maken van zijn toestellen van het type 747, die vanwege zijn gigantische omvang ook wel bekend stonden als Jumbojets.

Het Amerikaanse concern heeft dit niet openlijk bekendgemaakt, maar de beslissing valt tussen de regels door te lezen in formele statements. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Over twee jaar zou het laatste toestel van het type 747-8 van de band rollen in Seattle. Het vliegtuig maakte in 1970 zijn debuut, en baarde opzien doordat het veel meer passagiers of vracht kon vervoeren dan zijn voorgangers.

Het toestel was vooral te herkennen aan het tweede dek in het voorste gedeelte van het toestel, waarbij in de meest luxueuze uitvoeringen zelfs een wenteltrap tussen de verdiepingen zat.

Bekijk ook de video: Waarom de Boeing 747 een gigantische bult aan de voorkant heeft

De vrachtvliegtuigen van het type 747 waren bekend vanwege de neus die opengeklapt kon worden om goederen in en uit te laden.

Boeing 747 maakt plaats voor zuinigere toestellen

Op het financiële vlak was de 747 geen onverdeeld succes. De ontwikkeling van het model zorgde er bijna voor de Boeing bankroet ging. Nadat het productieniveau in 2016 sterk werd teruggeschroefd legde Boeing naar schatting 40 miljoen dollar toe op elk geproduceerd exemplaar.

In totaal zijn er 1.571 orders geplaatst voor het toestel, waarvan er nog 15 moeten worden vervuld.

Het Nederlandse KLM nam in maart al afscheid van zijn laatste Boeing 747, die eigenlijk tot in 2021 zou doorvliegen. Door de coronacrisis werd besloten het toestel eerder uit de dienstregeling te halen.

Volgens Boeing zullen er van de bijna 43.000 passagiersvliegtuigen die de komende twintig jaar gebouwd gaan worden slechts 60 een vergelijkbare omvang als de Jumbojet hebben. Dat komt neer op drie Boeing 747's of Airbus A380’s per jaar.

Kleinere en beter betaalbare tweemotorige toestellen zoals de Boeing 777 hebben de plaats van de 747 ingenomen als de werkpaarden van de luchtvaart. Logisch, prestaties en bereik evenaren die van de 747 en dat tegen een fractie van de operationele kosten.

Dit zijn de vliegtuigen die luchtvaartmaatschappijen inzetten ter vervanging van de iconische Jumbojet.


1. Boeing 777 De komst van de Boeing 777-200 in 1995 is het begin van het eind van de Jumbojet.

Foto: Boeing

De genadeslag voor de Boeing 747 werd echter toegebracht door de 777-300ER in 2002. De 300ER kan 550 passagiers vervoeren en heeft een bereik van 13.650 kilometer.

Foto: AP

United koos voor de 777-300ER om de 747 te vervangen.

Foto: United Airlines

Net als Air New Zealand...

Foto: Air New Zealand

Cathay Pacific...

Foto: Flickr/BriYYZ

Japan Airlines...

Foto: Flickr/Masakatsu Ukon

Air France...

Foto: REUTERS/Marcus Donner

...en KLM.

Foto: KLM

2. Boeing 787 Dreamliner De Dreamliner is het eerste lijntoestel dat qua gewicht voor meer dan 50% uit composietmaterialen bestaat. De Dreamliner kan 330 passagiers vervoeren en is daarmee een stuk kleiner dan de 747. Het is echter een extreem zuinig toestel, dus er kan vaker gevlogen worden.

Foto: Boeing

Luchtvaartmaatschappijen die de 747 hebben vervangen door de Dreamliner zijn Qantas...

Foto: Boeing

...en KLM.

Foto: KLM

3. Airbus A350XWB Net als de Boeing Dreamliner springt ook de A350 extreem zuinig met de brandstof om. Anders dan de 787 is de A350 net zo groot als de Boeing 777.

Foto: Airbus

Delta koos voor een vloot A350-900's om de 747 te vervangen...

Foto: Airbus

...terwijl Virgin Atlantic zijn 747's gaat vervangen door de A350-1000.

Foto: Airbus

4. Airbus A380 Airbus stopt in 2021 met de productie van de A380.  Voor de superjumbojet zijn maar moeilijk kopers te vinden. In de beginjaren gold de A380 echter als een moderne vervanger voor de 747-400.

Foto: REUTERS/Pascal Rossignol

Zowel Air France...

Foto: Airbus

....als Singapore Airlines gebruikte de A380 om de 747-400 te vervangen.

Foto: Singapore Airlines

5. Boeing 777X De 777X is Boeings volgende vlaggenschip. Het is ontworpen als opvolger van de 747, met nieuwe motoren en vleugels.

Foto: Boeing

Volgens Boeing wordt de 777-9X hét grote toestel voor de luchtvaart. Het toestel kan 400 passagiers vervoeren en heeft een groter bereik dan de Boeing 747 en de A380.

Foto: Boeing

De Boeing 777X maakte in 2020 zijn eerste testvluchten.

Foto: Boeing

LEES OOK: De opmerkelijke teloorgang van de Airbus A380, het reusachtige vliegtuig dat 20 jaar te laat kwam