• De Boeing 737 MAX mag van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA weer vliegen.
  • De toestellen van Boeing staan al ruim anderhalf jaar aan de grond, omdat in korte tijd twee dodelijke ongelukken met dit type vliegtuig plaatsvonden in Indonesië en Ethiopië. Hierbij vielen 346 doden.
  • Nu er toestemming is van de FAA moeten luchtvaartmaatschappijen hun computersoftware bijwerken en de piloten opnieuw trainen. Dit zal zeker dertig dagen in beslag nemen.
  • Southwest Airlines, dat de meeste exemplaren van het toestel heeft, stelt dat dit maanden gaat duren. De luchtvaartmaatschappij verwacht op zijn vroegst in het tweede kwartaal van 2021 weer met de 737 MAX te gaan vliegen.

Probleemvliegtuig Boeing 737 MAX mag weer vliegen. Daarvoor heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming gegeven.

De toestellen van Boeing staan al ruim anderhalf jaar aan de grond, omdat in korte tijd twee dodelijke ongelukken met het type vliegtuig plaatsvonden.

Door de crashes met 737 MAX-toestellen in Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.

Later bleek dat de rampen werden veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem, dat de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden drukte. Dat mankement is verholpen met een update van de software.

Vorige maand zei de Europese toezichthouder al dat de Boeing 737 MAX veilig is en dat de laatste hand werd gelegd aan het papierwerk. Directeur Patrick Ky schatte toen in dat het toestel voor het eind van het jaar waarschijnlijk weer mocht vliegen. Europa is na Noord-Amerika de grootste markt van Boeing voor de 737 MAX.

Computersofware bijwerken en piloten trainen

Nu er toestemming is van de FAA moeten luchtvaartmaatschappijen hun computersoftware bijwerken en de piloten opnieuw trainen, wat zeker dertig dagen in beslag zal nemen.

Southwest Airlines, dat de meeste exemplaren van het toestel heeft, stelt dat het zelfs maanden kan duren voordat het voldoet aan de FAA-eisen en dat het niet verwacht weer met de 737 MAX te gaan vliegen voor het tweede kwartaal van 2021.

TUI laat weten dat het nog wel even kan duren voordat de drie Boeing 737 MAX-vliegtuigen van het bedrijf weer kunnen worden gebruikt. Voordat de toestellen weer de lucht in mogen is volgens het reisconcern eerst toestemming nodig van nationale luchtvaartautoriteiten.

Ook moet TUI wachten op instructies van EASA over uit te voeren trainingen, aanpassingen in handleidingen en aanpassingen en een update van de software.

Het aan de grond zetten van het toestel heeft Boeing miljarden gekost, de leveringsketen ontregeld, en tot onderzoeken geleid waarin werd geconcludeerd dat er een gebrek aan transparantie en degelijk toezicht was bij Boeing en de FAA tijdens de ontwikkeling van de 737 MAX. Een strafrechtelijk onderzoek loopt nog.

Lees meer over Boeing: