- BMW toont de allereerste M-SUV van het merk, de immens krachtige BMW XM Hybrid.
- De vierwielaangedreven kolos heeft een 4,4-liter V8 en een elektromotor. Met die laatste kan hij iets meer dan 80 kilometer uitstootloos afleggen.
- De XM is de krachtigste M-BMW die het merk tot nu toe heeft gemaakt.
- Lees ook: De Ferrari Purosanque is de 725 pk sterke SUV waarvan het peperdure sportwagenmerk zei dat hij er nooit zou komen
Als je BMW een klein beetje in de gaten houdt, dan wist je al dat deze opvallend ogende SUV eraan zat te komen. Het conceptmodel van deze BMW XM ging namelijk niet zonder enige kritiek de wereld over. Maar als het je lukt om iets voorbij het uiterlijk te kijken, dan zie je dat de Duitsers eigenlijk best logische keuzes gemaakt hebben.
In de wereld van super-SUV’s zoals de Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Aston Martin DBX, ga je het namelijk niet alleen winnen op vermogen. Als dat zo was, had iedereen in een Jeep Trackhawk gereden. Nee, je moet ook mee kunnen op uiterlijk. En hoe mooi of lelijk je de BMW XM ook vindt, vergeten doe je hem niet snel.
Benieuwd wat voor andere keuzes de Duitsers hebben gemaakt? Bekijk dan de slideshow hieronder!
BMW doet ook een poging om van een SUV een sportwagen te maken met de BMW XM Hybrid
BMW doet ook een poging om van een SUV een sportwagen te maken met de BMW XM Hybrid
-
De BMW XM is de allereerste M-SUV van het merk. M is natuurlijk bekend van bijvoorbeeld de M2, M3, M4 en ga zo maar door. Kortom, we hebben het hier over een supersportieve SUV.
Foto: BMW
-
Het idee is dat BMW met de XM zichzelf in lijn zet van de super-SUV’s zoals die van Lamborghini, Bentley en Aston Martin.
Foto: BMW
-
Dat is dan ook de reden dat de BMW XM standaard geleverd wordt met een 4,4 liter V8 die 489 pk produceert.
Foto: BMW
-
Die V8 is gekoppeld aan een achttraps automaat met daarin een 197 pk sterke elektromotor verwerkt. Dat houdt dus in dat de XM een plug-in hybride is.
Foto: BMW
-
In de bodem van de gigantische SUV bevindt zich een 25,7 kWh-accu waarmee de vierwieler zo’n 80 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. Maar BMW plaatst daar wel een kanttekening bij, want die afstand is alleen haalbaar in optimale omstandigheden en met een maximale snelheid van 140 kilometer per uur.
Foto: BMW
-
De combinatie van de V8 en elektromotor brengt het systeemvermogen op 653 pk en 800 Nm. En daarmee trekt het monsterlijke gevaarte binnen 4,3 seconden vanuit stilstand op naar 100 kilometer per uur.
Foto: BMW
-
Het accelereren stopt pas bij 250 kilometer per uur. Niet omdat dit het maximaal haalbare is, maar omdat de XM hierop begrensd is. En die begrensing kan voor een extra investering best wat opgeschoven worden. Met het optionele ‘Drivers Package’ mag de SUV van BMW namelijk 270 kilometer per uur.
Foto: BMW
-
Nog een paar cijfertjes: de 5,1 meter lange en 2 meter brede XM weegt ruim 2.700 kilo en er kan tot 1.820 liter aan bagage in gepropt worden.
Foto: BMW
-
En alsof dit alles nog niet genoeg is, komt er in de toekomst ook nog een speciale versie van de XM: de Label Red. Wat deze precies anders doet dan dit model, gaan we nog zien, want hij is nog in ontwikkeling. Wel weten we dat het systeemvermogen nog hoger komt te liggen op 748 pk en 1.000 Nm.
Foto: BMW
-
Concurreren met de dikste SUV’s ter wereld doe je natuurlijk niet met een ingetogen uiterlijk. Kijk maar eens naar de Lamborghini Urus bijvoorbeeld. Je herkent hem uit duizenden. En dat idee heeft BMW met de XM ook overgenomen.
Foto: BMW
-
Het opvallendst aan het uiterlijk zijn waarschijnlijk de gigantische nieren die met brons zijn omwikkeld.
Foto: BMW
-
Ook de 23-inch velgen met een – hoe zullen we het zeggen – apart uiterlijk, springen nogal in het oog.
Foto: BMW
-
Zo groot als de nieren zijn, zo klein is de verlichting.
Foto: BMW
-
Aan de achterkant vinden we iets wat nog nooit eerder op een BMW vertoond is: gestapelde uitlaten. Normaliter plaats BMW aan weerszijde van de achterbumper twee naast elkaar geplaatste pijpen, nu zijn ze hoekig boven elkaar geplaatst.
Foto: BMW
-
En als we het over het absolute topmodel van BMW hebben, kan het interieur natuurlijk niet achterblijven. BMW heeft het hier zelfs over een M Lounge achterin.
Foto: BMW
-
Voorin heeft de Duitse fabrikant ervoor gekozen om alles zoveel mogelijk op de bestuurder te richten. Waar je als bijrijder in de Ferrari Purosanque dus een eigen scherm krijgt om mee te spelen, moet je in de XM met je telefoon spelen.
Foto: BMW
-
Wil je als passagier genieten, dan kun je beter achterin, in de M Lounge plaatsnemen. Daar vind je alle luxe die je verwacht van een auto van dit kaliber, waaronder bijvoorbeeld een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met een 1.500 watt versterker en vier extra speakers in de hemelbekleding.
Foto: BMW
-
Maar wat je vanuit de M Lounge niet goed kunt doen, is naar buiten kijken. Het radicale design, zoals BMW het zelf noemt, heeft namelijk als gevolg dat de lijnen zo scherp zijn dat het achterraam vrij klein is geworden. Met de verduistering erbij, blijft er weinig zicht op de buitenwereld over.
Foto: BMW
-
De velgen zijn overigens compleet nieuw ontworpen voor de BMW XM en zijn te krijgen in 21 tot 23-inch varianten.
Foto: BMW
-
De bronzen lijn die vanaf de stekkerklep naar de achterkant van de auto en om het achterraam heenloopt, is een subtiele verwijzing naar een van de meest iconische BMW M-modellen ooit: De BMW M1.
Foto: BMW
-
Eigenlijk is het enige dat niet speciaal is aan de BMW XM het BMW-logo. Deze is gewoon dezelfde als op elke andere auto van de fabrikant.
Foto: BMW
-
En ook de stekkerklep is weinig interessant. Geen automatisch openend klepje zoals Porsche dat doet met hun elektrische modellen, maar gewoon een ouderwetse benzineklep zoals we die kennen.
Foto: BMW
-
Hoe je het ook wendt of keert, BMW heeft met de XM niet alleen de krachtigste BMW M ooit neergezet, maar ook de opvallendste.
Foto: BMW
-
En over dat uiterlijk zijn de meningen nogal uiteenlopend. Gedurfd is het zeker.
Foto: BMW
-
Dan blijft er nog één ding over: de prijs. BMW gaat de XM vanaf komende lente in de showroom zetten met een vanafprijs van 175.142 euro.
Foto: BMW
-
Met zo’n prijs wordt de BMW XM ineens een prima alternatief voor de concurrerende super-SUV’s.
Foto: BMW