Autobouwer BMW verloor donderdag ruim 5 procent op de beurs, na publicatie van een artikel in het blad Auto Bild waarin werd gesuggereerd dat de uitstoot van stikstofoxide in praktijktests van de BMW X3 ver boven de Europese norm ligt. De zaak blijkt niet zo eenvoudig te duiden.
Wie sjoemelt er nog meer met milieutests voor dieselauto’s? Die vraagt hangt als een donkere wolk boven de autobranche, sinds afgelopen week bekend werd dat Volkswagen bewust software heeft gebruikt om Amerikaanse milieutests te omzeilen. Zie ook het artikel: Hoe de Amerikaanse milieupolitie Volkswagen klem zette.
Toen het blad Auto Bild donderdag een artikel publiceerde waarin werd gesteld dat een praktijktest van de BMW X3 had uitgewezen dat deze auto de Europese Euro6-norm voor stikstofuitstoot (maximaal 80 gram per kilometer) met een factor elf had overschreden, ging het aandeel BMW dan ook hard onderuit. Het koersverlies bedroeg 5 procent donderdag, ondanks ontkenningen van BMW dat er sprake zou zijn van manipulatie.
Test met BMW
Donderdagavond krabbelde Auto Bild terug door aan te geven dat andere media de berichtgeving verkeerd hadden geïnterpreteerd met de suggestie dat ook BMW heeft gesjoemeld. De genoemde afwijking van de Euro6-norm blijkt te gaan om een proefrit van een uur, uitgevoerd door het Engelse instituut Emission Analytics. De gegevens zijn aangeleverd bij de private milieuorganisatie ICCT (International Council of Clean Transportation). “Details van deze test die de afwijking van de proefcyclus kunnen verklaren, zijn Auto Bild niet bekend.”
Dat maakt nogal wat uit. De manier waarop een test wordt uitgevoerd is namelijk cruciaal voor de uitkomst. De verwijzing van Auto Bild naar ICCT zorgde ook voor de nodige ophef. Deze onderzoeksclub lag namelijk aan de basis van het Volkswagenschandaal, omdat praktijktests van ICCT met Volkswagen-modellen in de Verenigde Staten grote afwijkingen lieten zien ten opzichte van officiële Amerikaanse tests. Dit was de aanleidng voor de Amerikaanse autoriteiten om nader onderzoek te doen naar Volkswagen.
Rapport ICCT over Europese diesels
Toevallig heeft ICCT begin september een rapport gepubliceerd over een onderzoek van de Duitse auto-organisatie ADAC naar stikstofuitstoot van 32 Duitse auto's in verhouding tot de Euro6 norm, waaronder ook enkele BMW's. ICCT was donderdag niet in staat te reageren op de vraag van Z24 of de door Auto Bild genoemde test naar dit rapport verwees. Uit de nadere verklaring van Auto Bild blijkt dus dat het om een Engelse proeftest van een uur gaat met een onduidelijke status.
In het rapport van begin deze maand laat ICCT twee dingen zien: de Duitse auto-organisatie ADAC heeft onder zijn EcoTest-programma gekeken hoe 32 Duitse dieselmodellen presteren onder de huidige, relatief milde officiële testcyclus NEDC en onder een nieuwe testcyclus die de Europese Unie in 2017 wil invoeren (WLTC).
In de grafiek hieronder is te zien dat de 32 modellen onder de huidige test voor de Euro6-norm onder de maximum uitstootwaarden voor stikstof blijven, maar in de nieuwe, strengere cyclus die in 2017 van kracht moet worden niet.
(klik voor uitvergroting)
Vraag is dus hoe de condities van de proefrit met de BMW X3 die is uitgevoerd in Engeland, zich laten vergelijken met de officiële Europese testcycli. Auto Bild geeft aan dat niet te weten; ICCT heeft (nog) geen inzicht willen bieden. Wel geeft de organisatie via Twitter aan te hebben opgemerkt dat Auto Bild "geen indicatie" heeft voor manipulatie door BMW.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl