In een markt waar het lastiger en lastiger wordt om volledig elektrische auto’s aan de man te brengen, wist BMW voor het eerst marktleider Tesla van de Europese verkooptroon te drukken. Het Duitse merk wist in juli namelijk 308 elektrische auto’s méér te slijten dan Tesla voor elkaar kreeg, blijkt uit cijfers van Jato Dynamics.

In totaal kwam BMW uit op 14.869 geregistreerde batterij-elektrische auto’s (BEV’s). Tesla bleef steken op 14.561 stuks. Voor de Duitsers betekende dat een stijging van 35 procent op jaarbasis, terwijl het bedrijf van Elon Musk een min van 16 procent op jaarbasis te verwerken kreeg.

Jato Dynamics

Opvallend aan de cijfers is ook dat Volvo en BMW de grootste winnaars zijn als het gaat om marktaandeel. Voor Volvo is de kleinere EX30 vooral een succes, voor BMW gelden de iX1 en de i4 als trekpaarden.

Van de Volvo EX30 werden er in juli 6.573 stuks verkocht. Van de BMW iX1 en i4 werden er respectievelijk 4.305 en 4.198 stuks verkocht. Daarmee komen deze modellen bij lange na nog niet in de buurt van de Tesla Model Y. Het is en blijft de best verkopende elektrische auto in Europa met 9.544 stuks in juli.

Als we een beetje uitzoomen en naar de eerste zeven maanden van het jaar kijken, dan komt BMW nog niet in de buurt van Tesla. Tot vorige maand werden er 178.700 Tesla's op naam gezet, terwijl BMW 97.525 elektrische auto's wist te slijten. Dat maakt ook dat Tesla de absolute koploper is op de Europese EV-markt. BMW neemt met afstand de tweede plek in en Volkswagen staat op de derde positie met 88.445 stuks.

Aandeel elektrische auto's bij nieuwe modellen neemt af in Europa

Over het algemeen staat de verkoop van elektrische auto's in Europa enigszins onder druk. Het marktaandeel van volledig elektrische modellen bij de verkoop van nieuwe auto's daalde in juli naar 13,5 procent tegenover 14,6 procent in dezelfde maand een jaar eerder. Dit komt voornamelijk door onduidelijkheid over subsidies van overheden, maar ook de lager dan verwacht uitvallende restwaardes helpen niet mee.

Vooral over dat laatste vallen de grotere leasemaatschappijen, die na de leaseperiode van een elektrische auto met een kostenpost achterblijven. Dat zorgt voor hogere leaseprijzen voor de eindconsument, maar ook voor extra kosten voor autofabrikanten die de leasemaatschappijen met vergoedingen tegemoetkomen op de lagere restwaardes van hun auto's.

De leasemarkt is de grote motor in de Europese autobranche. Meer dan 60 procent van alle nieuwe auto's worden gekocht door deze bedrijven.

LEES OOK: Dit zijn de 5 snelst ladende elektrische auto’s in 2024: Lotus aan kop