- BMW zag de verkoop van volledig elektrische auto’s in de eerste helft van dit jaar aanzienlijk toenemen.
- Daartegenover stond wel een daling van de totale wereldwijde verkoop bij de Duitse autofabrikant.
- De verhoging van importtarieven van de EU voor elektrische auto’s die in China worden gemaakt, plaatst de merken die onder BMW vallen in een lastige positie.
- Lees ook: Zo wil de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Lucid Motors Nederland overtuigen
BMW heeft in de eerste helft van dit jaar fors meer elektrische auto’s verkocht. De totale verkopen van de Duitse fabrikant van luxewagens, die naast het automerk BMW ook eigenaar is van Mini en Rolls-Royce, lieten in de eerste zes maanden van 2024 daarentegen een stagnatie zien.
BMW verkocht in totaal wereldwijd 1,2 miljoen voertuigen. Dat was iets minder dan vorig jaar. Het automerk BMW presteerde iets beter met 1,1 miljoen verkochte voertuigen, een groei van 2,3 procent ten opzichte van de eerste helft van 2023.
Dochterondernemingen Mini en Rolls-Royce zagen de verkopen met respectievelijk bijna 19 procent en ruim 11 procent dalen.
De verkoop van volledig elektrische auto’s binnen de hele groep steeg met bijna een kwart tot meer dan 190.000 stuks en met ruim een derde bij het merk BMW. De resultaten waren wel aanzienlijk zwakker dan in het voorgaande volledige jaar. In 2023 rapporteerde BMW een verkoopgroei van bijna driekwart voor volledig elektrische voertuigen.
In Europa noteerde de merken van BMW een verkoopplus van in totaal 2,6 procent en in de VS steeg de verkoop met 1,5 procent. Daartegenover stonden wel aanzienlijke dalingen in Azie (-4,2 procent) waar vooral China debet aan was met 4,6 procent minder verkochte vierwielers.
Importtarieven EU voor elektrische auto's uit China scheppen probleem voor BMW
Ondertussen heeft BMW hoge verwachtingen van de nieuwe volledig elektrische MINI Cooper en de aankomende Aceman. Maar daarbij loopt het nu aan tegen de importtarieven van de Europese Unie voor elektrische auto's die in China worden gemaakt. Beide modellen worden namelijk in dat land geproduceerd door partner Great Wall Motors. Daarmee vallen ze bij verscheping naar Europa onder de verhoogde importheffing van 37,6 procent.
BMW zou daarom naar verluidt bij de Europese Commissie aan het lobbyen zijn om de MINI's in een lagere categorie te krijgen met een heffing van iets meer dan 20 procen, meldt persbureau Reuters.
De MINI's vallen onder het hoogste heffingscategorie van de EU, omdat ze niet meegenomen zijn in het onderzoek dat de Europese Commissie doet naar de oneerlijke concurrentiepositie van Chinese autofabrikanten.
De Europese Commissie plaats alle voertuigen die buiten het onderzoek vallen, in de hoogste heffingscategorie. Dit is van tijdelijke aard en kan over vier maanden aangepast worden als het uiteindelijke resultaat van het onderzoek naar buiten komt.