BMW verkocht in het tweede kwartaal wereldwijd 475.011 voertuigen van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. Dat was ruim 5 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2011. De omzet nam daardoor met ruim 7 procent toe tot 19,2 miljard euro.

BMW zag de nettowinst afgelopen kwartaal met 28 procent dalen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 1,3 miljard euro. De operationele winst daalde met 19 procent tot 2,3 miljard euro. Dat was nog altijd het op een na beste kwartaalresultaat ooit voor het bedrijf uit Beieren.

Belastingen

Bestuursvoorzitter Norbert Reithofer bevestigde de eerdere voorspelling dat de omzet en winst voor belastingen dit jaar hoger zullen uitvallen dan in 2011. Een meer concrete prognose gaf hij niet.

Europese autoproducenten hebben veel last van de economische crisis in Europa. Producenten van luxeauto’s zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz weten de teruglopende verkopen in Europa echter te compenseren door hun groeiende populariteit in opkomende markten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl