- BMW gaat een samenwerking aan met Toyota om tegen 2025 een waterstof-elektrische auto in massaproductie te hebben.
- Dat blijkt uit een gesprek tussen hoofd sales Pieter Nota van BMW en de Japanse zakenkrant Nikkei Asia.
- Nota vertelde niet wat voor model het zou gaan worden, maar zei dat waterstof vooral logisch is voor de grotere voertuigen.
- Lees ook: Waterstof als brandstof voor elektrische auto’s: de perfecte oplossing, of compleet kansloos?
BMW werkt samen met Toyota aan een waterstof-elektrische auto. Het resultaat uit deze samenwerking moet uiterlijk in 2025 in massaproductie gaan en beschikbaar zijn voor het grote publiek. Dat vertelde Pieter Nota, hoofd sales van BMW, aan de Japanse zakenkrant Nikkei Asia.
Op dit moment lijkt het introduceren van een waterstof-elektrische auto geen goed idee, als je er veel geld aan wilt verdienen. Ze verkopen simpelweg niet veel. Dat komt onder andere doordat er simpelweg niet genoeg plaatsen zijn waar getankt kan worden (slechts 10 in heel Nederland). En die infrastructuur zal niet snel verbeteren. Voor het gros van de mensen die elektrisch willen rijden is een BEV (batterij-elektrisch voertuig) dan ook de betere keuze.
Hoewel BMW en Toyota hier ongetwijfeld van op de hoogte zijn, willen beide de waterstofauto niet loslaten. BMW gaat binnenkort de iX5 Hydrogen in productie nemen, die ergens volgend jaar op de markt moet verschijnen. Toyota verkoopt al jaren de Mirai. BMW verwacht slechts enkele iX5 Hydrogens te gaan verkopen en Toyota verkoopt ook niet bijster veel Mirai’s op jaarbasis.
Maar beide spelers, die al sinds 2013 samenwerken aan verschillende onderdelen voor waterstofaandrijving, willen niet al hun geld inzetten op batterij-auto's. Daarom ontwikkelen ze nu samen een nieuwe waterstofauto.
Wat voor model het gaat worden, laat Nota niet weten, maar hij hint op een SUV. Volgens hem is de waterstoftechnologie namelijk vooral logisch voor de grotere voertuigen.
Over dat laatste punt zijn experts het eens met Nota, al gaat het dan vaak over nog grotere voertuigen zoals vrachtwagens, vrachtschepen en vliegtuigen. Deze voertuigen hebben baat bij grotere tanks vol waterstof, waardoor ze langere afstanden kunnen afleggen zonder dat ze het gewicht van batterijen met zich mee hoeven dragen. Ook het snel kunnen bijtanken tegenover het relatief langszaam opladen van de accupakketen weegt mee.