- BMW gaat grote cilindrische accucellen inkopen bij de Chinese accuproducent EVE Energy Co., meldt persbureau Reuters.
- De accucellen zouden exact hetzelfde formaat hebben als Tesla’s nieuwe 4680-accu’s, die Tesla toevallig ook bij de Chinezen inkoopt.
- De Duitse autofabrikant lijkt met de stap de strategie van Tesla te volgen en afstand te nemen van de gebruikelijke prismatische accucellen.
- Lees ook: De solid state-batterij voor elektrische auto’s levert extra actieradius én milieuwinst – maar er zijn nog 3 flinke obstakels
BMW gaat grote cilindrische accucellen inkopen bij de Chinese accuproducent EVE Energy Co., meldt persbureau Reuters. Volgens ingewijden zou het gaat om hetzelfde formaat als de 4680-accu van Tesla (46 millimeter bij 80 millimeter), die de elektrische autofabrikant toevallig ook bij EVE afneemt.
De Duitse fabrikant van luxe auto’s zou de evenknie van de 4680-accu in volledig elektrische auto’s willen gaan gebruiken die vanaf 2025 op de markt zullen komen.
Daarmee lijkt het erop dat BMW de strategie van Tesla volgt en in gaat zetten op cilindrische accucellen – iets wat in de auto-industrie nog niet op grote schaal gedaan wordt. Op dit moment is de prismatische accucel het populairst. Het hoekige ontwerp van deze cellen maakt het makkelijk om ze te verwerken in een accupakket. Daarnaast zijn ze ook nog eens erg kostenefficiënt en leveren ze een grotere opslagcapaciteit dan de ronde tegenhanger.
Het voordeel van de cilindrische accucel is dat ze sneller kunnen op- en ontladen en dat ze meer vermogen leveren.
Volgens Reuters gaat BMW later vanaf 2025 ook grotere cilindrische accu's afnemen van het Chinese CATL, een van de grootste batterijproducenten ter wereld. Al is er nog niets bekend over de exacte afmetingen van deze cellen.
Of het toeval is, is niet duidelijk, maar de drie partijen gaan allemaal een eigen fabriek bouwen in Debrecen in Hongarije. CATL en EVE willen er accucellen voor EV's gaan produceren en BMW, hoe kan het ook anders, gaat er stekkerauto's bouwen.
De stap van BMW kan erop duiden dat de cilindrische accu misschien al efficiënter en/of goedkoper is dan de prismatische accu is. Tesla heeft met de eigen 4680-accu flinke stappen gemaakt tegenover de eerder gebruikte en vooral kleinere cilindrische 2170-accucellen. Zo zou de grotere cel niet alleen de helft goedkoper zijn om te produceren, maar is hij ook nog eens 10 procent lichter en zorgt hij voor 16 procent meer actieradius. De kostenbesparing komt overigens vooral uit het feit dat Tesla's ontwerp veel minder verpakkingsmateriaal vraagt..