Duitse autofabrikanten vechten nog steeds voor een leidende positie in de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Ondanks dat de meeste modellen al een elektrische versie hebben, blijft het Amerikaanse Tesla voor het grote publiek nog altijd de meest innovatieve fabrikant – ook lieten de meest recente cijfers opnieuw een recordverlies zien.
Maar op de achtergrond sluiten Duitse automakers deals en ontwikkelen ze nieuwe concepten op de weg naar alternatieve aandrijving. De grondstoffen die nodig zijn voor de elektrische auto zijn in dit verband bijzonder relevant. BMW heeft nu iets voor elkaar gekregen dat een doorslaggevend voordeel ten opzichte van haar concurrenten zou kunnen opleveren.
BMW maakt belangrijke afspraken
Volgens de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) staat het in München gevestigde concern op het punt een overeenkomst te sluiten die langlopende inkoopgaranties belooft. “Het doel is om de leveringen vanuit de mijnen voor de komende tien jaar veilig te stellen”, zegt Markus Duesmann tegen de krant. Binnen de directie van BMW is hij verantwoordelijk voor de inkoop en het leveranciersnetwerk. In de periode die de overeenkomst beslaat zal meer dan 100.000 ton kobalt worden geproduceerd.
Naast lithium is kobalt een van de belangrijkste grondstoffen bij het produceren van accu’s, het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto. Er zijn echter altijd ethische vragen over kobalt, want de grondstof komt voornamelijk uit de crisisregio Congo. Mensenrechtenorganisaties zeggen keer op keer dat ook kinderen worden ingezet bij het winnen van de grondstof.
Samenwerking met Daimler niet uitgebreid
Volgens de FAZ klagen ook milieuactivisten over de voorwaarden voor verdere verwerking in Chinese raffinaderijen. BMW is zich bewust van die problemen, vertelt Duesmann in de krant:
"Natuurlijk zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de grondstoffen onder normale omstandigheden worden gewonnen en verwerkt. We zijn er geweest, we kennen de mijnen en de manier waarop onze partners werken en we zorgen ervoor dat het winningsproces zuiver is."
Tegelijkertijd meldt de raad van bestuur van BMW dat het afstand neemt van concurrent Daimler. De twee autofabrikanten kopen al jaren samen onderdelen in, maar in tegenstelling tot eerder aangekondigde plannen willen zij de samenwerking niet verder uitbreiden. Dat komt door beschuldigingen door Daimler van kartelvorming.
De Duitse auto-industrie worstelt met de soms noodzakelijke samenwerking, terwijl er voor elke fabrikant maar één allesoverheersend belang is: als eerste de finishlijn halen in de race om de leidende positie in de markt voor elektrische auto's.
Dit artikel verscheen eerder op Business Insider Deutschland.