- BMW heeft het al langer over de mogelijkheid om opties in abonnementsvorm aan te bieden, maar voegt nu daad bij woord.
- Het Duitse premiummerk doet een proef in Zuid Korea waarbij BMW-bezitters via een online store extra opties voor hun auto kunnen bestellen.
- Voor nu gaat het om een test met onder andere stoel- en stuurverwarming, Apple Car Play, grootlichtassistentie en iets wat het merk ‘IconicSounds Sport’ noemt.
- Lees ook: Wat is de overeenkomst tussen de iPhone 14 en de Audi A6 Avant e-tron?
Op dit moment kun je op meerdere manieren een auto als abonnement voor de deur zetten, maar opties voor een auto die je al hebt, die kenden we nog niet. Daar wil BMW graag verandering in brengen. De Duitsers denken dat mensen best 18 euro per maand willen betalen voor stoelverwarming.
Om erachter te komen of BMW-rijders ook daadwerkelijk bereid zijn om maandelijks te betalen voor extra opties, doet het merk nu een proef in Zuid Korea. Daar kunnen BMW-eigenaren naar de BMW ConnectedDrive Store gaan om extra opties in hun voertuigen toe te voegen, zonder ervoor naar de dealer te hoeven.
Het gaat hierbij om dingen zoals stoelverwarming. Deze zijn technisch al beschikbaar in de auto, maar worden met een software-update beschikbaar gemaakt voor de eigenaar. Daarvoor moet deze akkoord gaan om 24.000 Zuid Koreaanse won per maand over te maken naar BMW. Omgerekend is dat ongeveer 18 euro. Stuurverwarming kan ook, dat is iets goedkoper en kost ongeveer 10 euro per maand.
Wil je de optie eerst even proberen? Dan kan dat natuurlijk. BMW rekent voor de eerste maand geen kosten.
Niet voor alle opties geldt dat er een abonnement aan vast zit. Enkele zijn alleen te verkrijgen tegen een eenmalige betaling. Dit geldt bijvoorbeeld voor de IconicSounds Sport-optie. Hiermee wordt het mogelijk om namaak motorgeluiden via de speakers van de auto af te spelen. Dit kost ongeveer 135 euro. Voor alle abonnementen geldt overigens dat ze ook tegen een eenmalige bedrag te koop zijn.
Maar niet alleen BMW ziet toekomst in opties aanbieden als abonnement. Ook Stellantis, moederbedrijf van onder andere Peugeot, Fiat en Nissan, denkt dat er een verdienmodel ligt. Het concern verwacht dat er voor het eind van dit decennium 23 miljard euro in omgaat, schrijft Motor1.com.
De nieuwe markt mag dan mogelijk een goed verdienmodel voor BMW zijn, het brengt ook risico's met zich mee. Het is namelijk helemaal niets nieuws om via software al ingebouwde opties te 'kraken' en daarmee bruikbaar te maken. Vooral bij Duitse automerken wordt dit veel gedaan met legaal verkrijgbare software en OBD-dongles. Het risico voor de eigenaar is dan dat de garantie ongeldig gemaakt wordt.
Of de abonnementsdienst ook naar Europa of Nederland komt, is niet duidelijk. BMW heeft het al langer over abonnementen voor opties in de auto. Enkele jaren terug hing het Apple Car Play achter een betaalmuur. Daar stopte het mee vanwege aanhoudende klachten van klanten.