Na jaren van onderzoek naar lichte koolvezels voor de carrosserie gaat BMW deze zomer serieus in de aanval op de elektrische markt. Een test voor de Californische fabrikant van luxe elektrische auto’s Tesla.

Miljardair Elon Musk, topman van de fabrikant van elektrische auto’s Tesla, heeft veel succes met de Model S. Deze luxe middenklasser, in Nederland te verkijgen voor prijzen tussen de 66 duizend en 89 duizend euro, vindt gretig aftrek, zeker als er ook ruime subsidies voor elektrisch rijden voorhanden zijn.

Maar Tesla heeft nog wel problemen om op te schalen naar grotere productie-aantallen. Eén van de redenen waaron eigenaar Musk kijkt naar een grote investering in een eigen batterijenfabriek. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 7.353 auto’s geproduceerd door Tesla. Op jaarbasis komt het bedrijf hiermee uit op rond de 30 duizend auto’s. Forse extra investeringen zijn nodig om die productie op te krikken.

Tesla versus BMW

Met de Model S bestookt Tesla vooralsnog het hogere middensegment, terwijl veel traditionele autofabrikanten voor hun elektrische auto’s juist inzetten op kleinere stadsmodellen. De eerste echte test voor Tesla komt vanaf deze zomer van Duitse kant. BMW heeft zo’n 750 miljoen euro gestoken in het ontwikkelen van zeer lichte koolvezelmaterialen voor de carrosserie van elektrische en hybride auto’s

De Duitse fabrikant van luxe-auto’s bestormt de markt nu met twee modellen: de i3, een relatief goedkope volledig elektrische variant, van zo’n 35.000 euro, en de luxere i8. Die laatste is een plug-in hybride auto (met dus een gecombineerde elektrische en traditionele aandrijving) die zo’n 150 duizend euro gaat kosten. De eerste leveringen van de i8 vinden in Nederland plaats in 2015.

Tesla zit met zijn prijsstelling precies tussen de twee modellen van BMW in. Maar, zo stelt zakenkrant The Wall Street Journal, BMW is wel het luxemerk waar Tesla voor moet oppassen. Ook al omdat de Duitsers alles in stelling hebben gebracht om de productie van elektrische en hybride modellen snel  te verhogen.

Onderzoeksbureau ISI schat dat BMW de productie van i-auto's binnen vijf jaar naar 300 duizend stuks kan opschalen. Werk aan de winkel dus voor Tesla.

Lees ook

Laadpalen voor Chinezen: Tesla wil honderden miljoenen investeren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl